Toch maar alvast even nadenken over hoe we volgend jaar met de Vastelaovend naar Venlo gaan. Zelf ben ik aan het denken dat we verkleed gaan als slaven, maar dat zal wel niet door de woke-commissie komen ben ik bang. Het zal dus wel indiaan worden of zo. Hoewel, misschien dat de plaatselijke langharige indiaan die met een panfluit op het station staat te spelen zich geschoffeerd voelt. Persoonlijk vind ik El condor pasa een geweldig nummer, maar toch koop ik geen cd of gebreide trui van hem.
Ik vermoed dat sommige Zjweine langzaam brave biggetjes aan het worden zijn. Mogen we ons eigenlijk nog wel Zjweine noemen?




Deel deze pagina:

Vervolgens worden er ideeën geopperd voor een thema en uiteindelijk wordt er (“democratisch”) een thema gekozen. “De Nek” zorgt ervoor dat alle spullen (uit China) gehaald worden, knutselt er nog een paar avonden aan en levert de pakketjes vervolgens kant en klaar af. Jarenlang ging dat eigenlijk prima. We zijn al als tennisspeler geweest, als duck hunters, medewerkers van thuisbezorgd.nl, mensen met een taakstraf en nog enkele andere uitvoeringen. Afgelopen jaar ging het echter wat lastiger. Wekenlang werd er gediscussieerd over hoe we dit jaar naar Venlo zouden gaan. Telkens weer was er de vraag of dit nog wel kon in deze tijd. Binnen de Zjweine zijn er namelijk mannen, of nee, mensen die met de Vastelaovend een bepaald
pèkske niet aan willen doen, omdat iemand zich wel eens gekwetst kan voelen. Week na week werd er gediscussieerd, honderden berichten op de app: Diego Maradonna, Jackson five, Chinees, Pastoor konden allemaal niet door de beugel volgens enkele Zjweine. Is het nog opportuun om verkleed als Chinees met spleetogen te gaan? Ik vind van wel. Het is tenslotte Vastelaovend. Het moet of mag best een beetje schuren. Carnaval is bij uitstek een feest van satire en chaos. De Roermondse enclave (en vooral “de Professor”) hadden bij elk idee wel iets of iemand die we hiermee voor het hoofd zouden stoten. Wat zouden de mensen wel niet denken als ik als slangenbezweerder verkleed ga?
Kom ik niet in de problemen als iemand hiervan iets op social media zet? Nou, ik denk dat de meeste mensen denken: “Hee kijk daar een hele groep verkleed als slangenbezweerder, leuk man”. Na veel discussie werd er uiteindelijk toch besloten dat we als slangenbezweerders naar Venlo zijn gegaan. Zo waren er dus op carnavalszaterdag 9 slangenbezweerders. “De Professor” ging gekleed in een slangenpak.
Op het station klonk er al Indiase muziek uit de telefoon van “De Nek”. De hele dag hebben we vervolgens naar 1 nummer moeten luisteren dat steeds herhaald werd. Eenmaal in Venlo aangekomen hadden we al direct de lachers op onze hand. Iedereen vond onze kostuums geweldig. Er is werkelijk niemand geweest die problemen had met onze kostuums. Ja OK, er was wel één willekeurige vreemde die vond dat een slangenpak echt te ver ging, maar die hebben we gewoon bruin geschminkt en een mutsje op zijn hoofd gezet zodat hij er exact hetzelfde uitzag als een slangenbezweerder en toen was het goed.
Hoewel ik dacht dat het bij onze vriendengroep niet zou spelen, wil ik jullie toch deelgenoot van hoe zoiets binnen de Zjweine gaat. Traditioneel gaan we met de mannen, of nee, mensen moet ik zeggen op Vastelaoves zaterdag naar Venlo. Het is dan de bedoeling dat we allemaal hetzelfde verkleed gaan.
Als eerste punt van discussie is de vertrektijd. Ook dat gaat eigenlijk altijd hetzelfde. “De Nek” wil altijd heel vroeg gaan, ik wil liever rond de middag pas vertrekken. Onder het mom van polderen, wordt dan een midden gekozen. Let op: de Nek zorgt er wel voor dat er weer een kwartiertje vroeger wordt vertrokken omdat erom exact 10.00 uur geen treinen gaan. Prima, ik pas me aan. Vervolgens wordt er een poll op de app gezet of we toch nog een half uur eerder kunnen vertrekken omdat we dan nog op de Markt in Venlo kunnen staan. De vertrektijd van 09.15 uur word je dan gewoon door de strot geduwd! Niks democratie!
Soms wordt het woord gebruikt om aan te geven dat je tegenwoordig niks meer mag zeggen. Dat is volgens mij precies waar we naar toe gaan. Je moet tegenwoordig zo voorzichtig zijn met wat je zegt en vooral tegen wie. Het zou ook staan voor politieke correctheid. Bij elke uitspraak die we doen is er wel een moraliserende vinger die zegt dat we een bepaalde groep zijn vergeten te vermelden of dat we een groep onjuist bejegenen. Negerzoenen mag niet meer, Jodenkoeken is uit den boze, beste reizigers, in plaats van Dames en Heren. Om nog maar te zwijgen over Zwarte Piet.
Laat ik jullie maar meteen uit de droom helpen: Ik ben niet woke. Sterker nog, tot een jaar geleden dacht ik dat woke gewoon een verbastering was van een Aziatisch restaurant, waar je met je bordje wacht tot de chef-kok je eten klaar maakt, er vervolgens een saus overheen gooit waardoor alles weer hetzelfde smaakt. Ik heb de betekenis van woke eens opgezocht. Volgens de ‘Dikke van Dale’ betekent het: “zelfbewust en gespitst op sociaal onrecht en racisme”

Hoewel ik dacht dat het bij onze vriendengroep niet zou spelen, wil ik jullie toch deelgenoot van hoe zoiets binnen de Zjweine gaat. Traditioneel gaan we met de mannen, of nee, mensen moet ik zeggen op Vastelaoves zaterdag naar Venlo. Het is dan de bedoeling dat we allemaal hetzelfde verkleed gaan.
Als eerste punt van discussie is de vertrektijd. Ook dat gaat eigenlijk altijd hetzelfde. “De Nek” wil altijd heel vroeg gaan, ik wil liever rond de middag pas vertrekken. Onder het mom van polderen, wordt dan een midden gekozen. Let op: de Nek zorgt er wel voor dat er weer een kwartiertje vroeger wordt vertrokken omdat erom exact 10.00 uur geen treinen gaan. Prima, ik pas me aan. Vervolgens wordt er een poll op de app gezet of we toch nog een half uur eerder kunnen vertrekken omdat we dan nog op de Markt in Venlo kunnen staan. De vertrektijd van 09.15 uur word je dan gewoon door de strot geduwd! Niks democratie!




Deel deze pagina:
Vervolgens worden er ideeën geopperd voor een thema en uiteindelijk wordt er (“democratisch”) een thema gekozen. “De Nek” zorgt ervoor dat alle spullen (uit China) gehaald worden, knutselt er nog een paar avonden aan en levert de pakketjes vervolgens kant en klaar af. Jarenlang ging dat eigenlijk prima. We zijn al als tennisspeler geweest, als duck hunters, medewerkers van thuisbezorgd.nl, mensen met een taakstraf en nog enkele andere uitvoeringen. Afgelopen jaar ging het echter wat lastiger. Wekenlang werd er gediscussieerd over hoe we dit jaar naar Venlo zouden gaan. Telkens weer was er de vraag of dit nog wel kon in deze tijd. Binnen de Zjweine zijn er namelijk mannen, of nee, mensen die met de Vastelaovend een bepaald
pèkske niet aan willen doen, omdat iemand zich wel eens gekwetst kan voelen. Week na week werd er gediscussieerd, honderden berichten op de app: Diego Maradonna, Jackson five, Chinees, Pastoor konden allemaal niet door de beugel volgens enkele Zjweine. Is het nog opportuun om verkleed als Chinees met spleetogen te gaan? Ik vind van wel. Het is tenslotte Vastelaovend. Het moet of mag best een beetje schuren. Carnaval is bij uitstek een feest van satire en chaos. De Roermondse enclave (en vooral “de Professor”) hadden bij elk idee wel iets of iemand die we hiermee voor het hoofd zouden stoten. Wat zouden de mensen wel niet denken als ik als slangenbezweerder verkleed ga?

Kom ik niet in de problemen als iemand hiervan iets op social media zet? Nou, ik denk dat de meeste mensen denken: “Hee kijk daar een hele groep verkleed als slangenbezweerder, leuk man”. Na veel discussie werd er uiteindelijk toch besloten dat we als slangenbezweerders naar Venlo zijn gegaan. Zo waren er dus op carnavalszaterdag 9 slangenbezweerders. “De Professor” ging gekleed in een slangenpak.
Op het station klonk er al Indiase muziek uit de telefoon van “De Nek”. De hele dag hebben we vervolgens naar 1 nummer moeten luisteren dat steeds herhaald werd. Eenmaal in Venlo aangekomen hadden we al direct de lachers op onze hand. Iedereen vond onze kostuums geweldig. Er is werkelijk niemand geweest die problemen had met onze kostuums. Ja OK, er was wel één willekeurige vreemde die vond dat een slangenpak echt te ver ging, maar die hebben we gewoon bruin geschminkt en een mutsje op zijn hoofd gezet zodat hij er exact hetzelfde uitzag als een slangenbezweerder en toen was het goed.
Soms wordt het woord gebruikt om aan te geven dat je tegenwoordig niks meer mag zeggen. Dat is volgens mij precies waar we naar toe gaan. Je moet tegenwoordig zo voorzichtig zijn met wat je zegt en vooral tegen wie. Het zou ook staan voor politieke correctheid. Bij elke uitspraak die we doen is er wel een moraliserende vinger die zegt dat we een bepaalde groep zijn vergeten te vermelden of dat we een groep onjuist bejegenen. Negerzoenen mag niet meer, Jodenkoeken is uit den boze, beste reizigers, in plaats van Dames en Heren. Om nog maar te zwijgen over Zwarte Piet.
Laat ik jullie maar meteen uit de droom helpen: Ik ben niet woke. Sterker nog, tot een jaar geleden dacht ik dat woke gewoon een verbastering was van een Aziatisch restaurant, waar je met je bordje wacht tot de chef-kok je eten klaar maakt, er vervolgens een saus overheen gooit waardoor alles weer hetzelfde smaakt. Ik heb de betekenis van woke eens opgezocht. Volgens de ‘Dikke van Dale’ betekent het: “zelfbewust en gespitst op sociaal onrecht en racisme”

Toch maar alvast even nadenken over hoe we volgend jaar met de Vastelaovend naar Venlo gaan. Zelf ben ik aan het denken dat we verkleed gaan als slaven, maar dat zal wel niet door de woke-commissie komen ben ik bang. Het zal dus wel indiaan worden of zo. Hoewel, misschien dat de plaatselijke langharige indiaan die met een panfluit op het station staat te spelen zich geschoffeerd voelt. Persoonlijk vind ik El condor pasa een geweldig nummer, maar toch koop ik geen cd of gebreide trui van hem.
Ik vermoed dat sommige Zjweine langzaam brave biggetjes aan het worden zijn. Mogen we ons eigenlijk nog wel Zjweine noemen?