Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.

Klik hier om je gratis in te schrijven voor Puik | Deel deze pagina:

Na wederom een hele korte nachtrust kon de reis terug naar Nederland beginnen. Toen was het tijd om bij te komen van dit avontuur. Bijkomen duurde korter als verwacht want 4 dagen later stond hun Mazda Tribute alweer ingeschreven voor een nieuwe uitdaging:  De Rammelbakkenreis - Winter Editie. Deze reis start op 25 januari 2025 in Zweden en trekt over bevroren landschappen en meren. Dit is een kleinschaliger evenement met maximaal 100 deelnemers en vereist een “serieuzere” aanpak. Ook deze reis zal weer te volgen zijn via hun Polarsteps.

Een volledig verslag met foto’s en de voorbereidingen van de Megarun is te zien via: https://megarun.simdek.nl

En toen was het alweer vrijdag, de laatste dag van de officiële routes. Deze keer ging de route van Slowakije, via Oostenrijk naar een mooie camping aan een meer in Horny Plana, Tsjechië. Gelukkig bleef ook deze dag technisch mankement uit en was het wederom genieten van prachtige uitzichten met lage meerden en hoge besneeuwde bergtoppen. Nadat de finish was bereikt stond er voor de deelnemers nog een belangrijke traditie op het programma. Alle auto’s zijn uitgedost met de meest gekke verlichtingen, toeters, rookmachines en bellen. Op een afgesproken tijdstip mag iedereen alles tegelijk aanzetten en wordt de beste “night-barrel” verkozen. Een heus spektakel waar de bewoners in Horna Plana het nog lang over zullen hebben. Vervolgens was het aan alle meegereisde artiesten de beurt om deze editie van de Megarun officieel af te sluiten. Het was een geweldige ervaring!


Voor alweer de 4e dag was er een schitterende route door de dichte bossen en bergen van Slowakije gepland. Ditmaal kon de 4x4 echt aan de slag. Na een navigatiefout belanden de auto in een rivier en dan niet kort oversteken maar over de lange kant zullen we maar zeggen. Deze rivier stroomde uiteindelijk nog door een aantal achtertuinen van de lokale bevolking. Deze moeten vreemd opgekeken hebben toen ze ineens een Mazda in de kleuren van Limburgse vlag door hun rivier zagen komen. Na deze wilde rit waarbij ook technisch mankement gelukkig uitbleef, werd besloten de auto te voorzien van een nodige wasbeurt. De buitentemperatuur was inmiddels ook opgelopen naar een lekkere 30 graden waardoor bij de finish op de camping in Trencín het heerlijk vertoeven was.

De dag erna beloofde op voorhand een spannende te worden. Deze trok namelijk door het Roma gebied in Slowakije (Výborná). In dit gebied wonen de Roma’s en naar het schijnt is dit een gebied waar inwoners hun kinderen de weg laten blokkeren en je vervolgens beroven. Veel deelnemers vermeden dit deel en ook de organisatie had vooraf een duidelijke disclaimer: De organisatie was niet aansprakelijk en gaf een duidelijk negatief reisadvies voor dit gebied. Ook werd aangegeven niet alleen te rijden en niet te stoppen. De nieuwsgierigheid overwon waardoor Paul en Tim toch besloten deze route te nemen. Eenmaal bij het aangegeven gebied aangekomen waren er geen andere deelnemers meer te vinden. Er zat niets anders meer op dan er alleen doorheen te rijden. Dit lukte uiteindelijk zonder verdere problemen. Het overige deel van de route ging door berg en dal met schitterende uitzichten over bergpassen en meren. De route trok vervolgens door naar Zilina. Hier besloten de beide heren om dit keer een hotel te nemen zodat er van een goede nachtrust genoten kon worden.

Na wederom een korte nacht besloten Paul en Tim om voor een uitdagende ''offroad'' route naar Katowice te rijden. Gelukkig bleef technisch mankement uit en waren er enkele prachtige uitzichten te bewonderen. In de vele kleine dorpjes waar de routes doorheen gaan, staan kinderen vrolijk zwaaiend naar de voorbijkomende voertuigen te kijken. Na de start is iedere deelnemer vrij om zelf te gaan en staan waar hij wil, als deze maar voor een vooraf bepaalde tijd op de eindbestemming is. Zo kan het zijn dat je uren alleen rondtrekt of dat je samen met andere deelnemers een deel van de route aflegt. De organisatie reikt door hun uitgestippelde aanbevolen routes aan. De route ging ook langs voormalig concentratiekamp Auschwitz. De overnachting en avondprogramma vond plaats op een vliegveld, plek genoeg dus!

De volgende ochtend was de officiële start van het evenement en kregen de 450 deelnemende voertuigen drie verschillende routes voorgelegd. Die ochtend bleek erg vroeg te komen, reeds om 6.00 uur gingen alle toeters en bellen alweer aan. De eerste route had Swiny in Polen als eindbestemming. De route verliep onder andere door Praag waar de deelnemers in het centrum een lunch konden nemen of cultuur konden meepakken. Na afloop van iedere dag is er op de plek van overnachting een feest georganiseerd voor de 1500 deelnemers. De organisatie van onder meer het Mega Piratenfestijn is hier verantwoordelijk voor en pakt iedere dag opnieuw uit. Zo reizen er vrachtwagens mee die iedere dag het podium, merchandise en catering wagens vervoerd, een hele onderneming!

Na een lange voorbereiding waarin een Mazda Tribute uit 2002 werd aangekocht en omgebouwd tot geschikt voortuig voor de rally, vertrokken de beide buren op 1 juni richting de start van de Megarun in Tsjechië. Na een tussenstop met overnachting in Duitsland werd zonder technische problemen Camping 2000 in Januv Dul bereikt. Hier vond eerst een technische keuring van het voertuig plaats alvorens er een openingsfeest was met o.a. Stef Ekkel en Mooi Wark. De heren hadden voor deze gelegenheid een nieuwe tent gekocht en deze moest nog even opgezet worden. Hierbij bleek dat het luchtbed van Paul aan de grote kant was waardoor de binnentent behoorlijk op spanning kwam.

Tim Schoolmeesters en Paul Simons kijken terug op Megarun 2024

Zoals in de editie van week 22 aangekondigd, hebben Paul Simons en Tim Schoolmeesters uit Beesel deelgenomen aan de Megarun 2024. Hierbij hun ervaringen van deze woeste rit door Oost-Europa.

PUIK VERHAAL

Klik hier om je gratis in te schrijven voor Puik | Deel deze pagina:

De dag erna beloofde op voorhand een spannende te worden. Deze trok namelijk door het Roma gebied in Slowakije (Výborná). In dit gebied wonen de Roma’s en naar het schijnt is dit een gebied waar inwoners hun kinderen de weg laten blokkeren en je vervolgens beroven. Veel deelnemers vermeden dit deel en ook de organisatie had vooraf een duidelijke disclaimer: De organisatie was niet aansprakelijk en gaf een duidelijk negatief reisadvies voor dit gebied. Ook werd aangegeven niet alleen te rijden en niet te stoppen. De nieuwsgierigheid overwon waardoor Paul en Tim toch besloten deze route te nemen. Eenmaal bij het aangegeven gebied aangekomen waren er geen andere deelnemers meer te vinden. Er zat niets anders meer op dan er alleen doorheen te rijden. Dit lukte uiteindelijk zonder verdere problemen. Het overige deel van de route ging door berg en dal met schitterende uitzichten over bergpassen en meren. De route trok vervolgens door naar Zilina. Hier besloten de beide heren om dit keer een hotel te nemen zodat er van een goede nachtrust genoten kon worden.

Na wederom een korte nacht besloten Paul en Tim om voor een uitdagende ''offroad'' route naar Katowice te rijden. Gelukkig bleef technisch mankement uit en waren er enkele prachtige uitzichten te bewonderen. In de vele kleine dorpjes waar de routes doorheen gaan, staan kinderen vrolijk zwaaiend naar de voorbijkomende voertuigen te kijken. Na de start is iedere deelnemer vrij om zelf te gaan en staan waar hij wil, als deze maar voor een vooraf bepaalde tijd op de eindbestemming is. Zo kan het zijn dat je uren alleen rondtrekt of dat je samen met andere deelnemers een deel van de route aflegt. De organisatie reikt door hun uitgestippelde aanbevolen routes aan. De route ging ook langs voormalig concentratiekamp Auschwitz. De overnachting en avondprogramma vond plaats op een vliegveld, plek genoeg dus!

Voor alweer de 4e dag was er een schitterende route door de dichte bossen en bergen van Slowakije gepland. Ditmaal kon de 4x4 echt aan de slag. Na een navigatiefout belanden de auto in een rivier en dan niet kort oversteken maar over de lange kant zullen we maar zeggen. Deze rivier stroomde uiteindelijk nog door een aantal achtertuinen van de lokale bevolking. Deze moeten vreemd opgekeken hebben toen ze ineens een Mazda in de kleuren van Limburgse vlag door hun rivier zagen komen. Na deze wilde rit waarbij ook technisch mankement gelukkig uitbleef, werd besloten de auto te voorzien van een nodige wasbeurt. De buitentemperatuur was inmiddels ook opgelopen naar een lekkere 30 graden waardoor bij de finish op de camping in Trencín het heerlijk vertoeven was.

En toen was het alweer vrijdag, de laatste dag van de officiële routes. Deze keer ging de route van Slowakije, via Oostenrijk naar een mooie camping aan een meer in Horny Plana, Tsjechië. Gelukkig bleef ook deze dag technisch mankement uit en was het wederom genieten van prachtige uitzichten met lage meerden en hoge besneeuwde bergtoppen. Nadat de finish was bereikt stond er voor de deelnemers nog een belangrijke traditie op het programma. Alle auto’s zijn uitgedost met de meest gekke verlichtingen, toeters, rookmachines en bellen. Op een afgesproken tijdstip mag iedereen alles tegelijk aanzetten en wordt de beste “night-barrel” verkozen. Een heus spektakel waar de bewoners in Horna Plana het nog lang over zullen hebben. Vervolgens was het aan alle meegereisde artiesten de beurt om deze editie van de Megarun officieel af te sluiten. Het was een geweldige ervaring!


Na wederom een hele korte nachtrust kon de reis terug naar Nederland beginnen. Toen was het tijd om bij te komen van dit avontuur. Bijkomen duurde korter als verwacht want 4 dagen later stond hun Mazda Tribute alweer ingeschreven voor een nieuwe uitdaging:  De Rammelbakkenreis - Winter Editie. Deze reis start op 25 januari 2025 in Zweden en trekt over bevroren landschappen en meren. Dit is een kleinschaliger evenement met maximaal 100 deelnemers en vereist een “serieuzere” aanpak. Ook deze reis zal weer te volgen zijn via hun Polarsteps.

Een volledig verslag met foto’s en de voorbereidingen van de Megarun is te zien via: https://megarun.simdek.nl

De volgende ochtend was de officiële start van het evenement en kregen de 450 deelnemende voertuigen drie verschillende routes voorgelegd. Die ochtend bleek erg vroeg te komen, reeds om 6.00 uur gingen alle toeters en bellen alweer aan. De eerste route had Swiny in Polen als eindbestemming. De route verliep onder andere door Praag waar de deelnemers in het centrum een lunch konden nemen of cultuur konden meepakken. Na afloop van iedere dag is er op de plek van overnachting een feest georganiseerd voor de 1500 deelnemers. De organisatie van onder meer het Mega Piratenfestijn is hier verantwoordelijk voor en pakt iedere dag opnieuw uit. Zo reizen er vrachtwagens mee die iedere dag het podium, merchandise en catering wagens vervoerd, een hele onderneming!

Na een lange voorbereiding waarin een Mazda Tribute uit 2002 werd aangekocht en omgebouwd tot geschikt voortuig voor de rally, vertrokken de beide buren op 1 juni richting de start van de Megarun in Tsjechië. Na een tussenstop met overnachting in Duitsland werd zonder technische problemen Camping 2000 in Januv Dul bereikt. Hier vond eerst een technische keuring van het voertuig plaats alvorens er een openingsfeest was met o.a. Stef Ekkel en Mooi Wark. De heren hadden voor deze gelegenheid een nieuwe tent gekocht en deze moest nog even opgezet worden. Hierbij bleek dat het luchtbed van Paul aan de grote kant was waardoor de binnentent behoorlijk op spanning kwam.

Zoals in de editie van week 22 aangekondigd, hebben Paul Simons en Tim Schoolmeesters uit Beesel deelgenomen aan de Megarun 2024. Hierbij hun ervaringen van deze woeste rit door Oost-Europa.

Tim Schoolmeesters en Paul Simons kijken terug op Megarun 2024

PUIK VERHAAL