Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.

Klik hier om je gratis in te schrijven voor Puik | Deel deze pagina:

Weer een vaste Puik partner!
Heemkundevereniging Maas- en Swalmdal gaat vanaf deze uitgave regelmatig van zich laten horen in Puik. Telkens met een geheel eigen pagina met interessante artikelen. Klik op onderstaande foto's voor de drie artikelen in deze uitgave.

HEEMKUNDEVERENIGING
MAAS- EN SWALMDAL

Lezing 5 juni

de vroege industriële en automobielontwikkelingen in onze regio

In deze presentatie wordt specifiek "de eerste complete Nederlandse auto" die bij Konings in Swalmen ontwikkeld en geproduceerd is toegelicht.

In de drie verhaallijnen worden ontwikkelingen, producten, mensen en bijzondere voorvallen voor het voetlicht gebracht.

Praktische informatie:

-        De lezing vindt plaats op woensdag 5 juni om 20.00 uur in het verenigingslokaal van heemkundevereniging Maas- en Swalmdal, Dr. Poelsstraat 6 te Reuver
-        Deelname kost € 3,- voor volwassenen. Leden van Heemkundevereniging Maas- en Swalmdal hebben gratis toegang.
-        Aanmelden is noodzakelijk vanwege een maximaal aantal van 70 deelnemers (vol is vol) en kan alleen via mail aan hennieenjan@home.nl of telefonisch 06-29271355.

Naar aanleiding van een vierjarige studie, een aantal publicaties en het uitkomen van het boek "Een verrassende inkijk: Anderhalve Eeuw VDL Konings Klasse" geeft Henk Brauer een presentatie met een drietal verhaallijnen:

Enkele bijzondere industriële ontwikkelingen uit de regio Roermond- Venlo
Toegelicht wordt waarom deze regio zó vroeg in de industriële ontwikkeling actief was en een voorloperpositie in Nederland innam.

Vroege automobiel en motor-ontwikkelingen in de regio Zuid-Oost Nederland
Tot nu toe werd steeds aangenomen dat de eerste auto in Nederland in Arnhem reed op 18 mei 1896. Daar is op de Rijnkade in die stad zelfs een monument voor opgericht om dit feit te herdenken. Echter, uit onderzoek is  aan het licht gekomen dat drie jaar eerder, op 3 april 1893, er al een auto door Venlo reed.
Ook Canoy-Russe vanl was al heel vroeg actief met de eerste seriematig geproduceerde motoren.
Over deze bijzondere ontwikkelingen, voorvallen en de start van een de automobiliteit in Nederland, met name in Zuid-Oost Nederland, is nu meer bekend.                    

Een verrassende inkijk: "Anderhalve Eeuw VDL Konings Klasse

In meer dan 150 jaar hebben vijf generaties Konings, vele medewerkers en vakmensen hun kennis en kunde voor hun klanten aangewend om goede en betrouwbare producten te maken. Enkele voorbeelden van deze rijke historie zijn landbouwmachines, aandrijvingen voor stoommachines, kermisattracties, auto’s, vrachtwagens, machines voor de keramische bedrijvigheid,  productiestraten voor onder andere automobielen, bussen en medische apparaten.

Zonder transport staat alles stil

De werkgroep bijzondere projecten van heemkundevereniging Maas- en Swalmdal richt de etalage in de winkelpassage te Reuver opnieuw in met een ander thema.

De etalagetentoonstelling over de Ruiverse Revue is zeer succesvol geweest. Veel voorbijgangers en belangstellenden hebben genoten van de beelden uit het oude revue-verleden.

Tijd voor iets anders. Als nieuw thema is gekozen voor het heden en verleden van de Reuverse transportondernemingen. Sinds de tijd van Sjoeres Fried en Sjang Geelen heeft de transportwereld in Reuver een enorme vlucht genomen.

Waren het eerst de voerlui die met paard en wagen de vrachten in de nabije omgeving van a naar b brachten, tegenwoordig zijn het grote vrachtcombinaties die nationaal en internationaal dagelijks op weg zijn om tonnen goederen van opdrachtgever naar afnemer te brengen.

In de nieuwe etalage-expositie wil de werkgroep de Reuverse transportondernemingen door de jaren heen belichten.

processies in reuver

Weer een vaste Puik partner!
Heemkundevereniging Maas- en Swalmdal gaat vanaf deze uitgave regelmatig van zich laten horen in Puik. Telkens met een geheel eigen pagina met interessante artikelen. Klik op onderstaande foto's voor de drie artikelen in deze uitgave.

Klik hier om je gratis in te schrijven voor Puik | Deel deze pagina:

HEEMKUNDEVERENIGING
MAAS- EN SWALMDAL

In deze presentatie wordt specifiek "de eerste complete Nederlandse auto" die bij Konings in Swalmen ontwikkeld en geproduceerd is toegelicht.

In de drie verhaallijnen worden ontwikkelingen, producten, mensen en bijzondere voorvallen voor het voetlicht gebracht.

Praktische informatie:

-        De lezing vindt plaats op woensdag 5 juni om 20.00 uur in het verenigingslokaal van heemkundevereniging Maas- en Swalmdal, Dr. Poelsstraat 6 te Reuver
-        Deelname kost € 3,- voor volwassenen. Leden van Heemkundevereniging Maas- en Swalmdal hebben gratis toegang.
-        Aanmelden is noodzakelijk vanwege een maximaal aantal van 70 deelnemers (vol is vol) en kan alleen via mail aan hennieenjan@home.nl of telefonisch 06-29271355.

Naar aanleiding van een vierjarige studie, een aantal publicaties en het uitkomen van het boek "Een verrassende inkijk: Anderhalve Eeuw VDL Konings Klasse" geeft Henk Brauer een presentatie met een drietal verhaallijnen:

Enkele bijzondere industriële ontwikkelingen uit de regio Roermond- Venlo
Toegelicht wordt waarom deze regio zó vroeg in de industriële ontwikkeling actief was en een voorloperpositie in Nederland innam.

Vroege automobiel en motor-ontwikkelingen in de regio Zuid-Oost Nederland
Tot nu toe werd steeds aangenomen dat de eerste auto in Nederland in Arnhem reed op 18 mei 1896. Daar is op de Rijnkade in die stad zelfs een monument voor opgericht om dit feit te herdenken. Echter, uit onderzoek is  aan het licht gekomen dat drie jaar eerder, op 3 april 1893, er al een auto door Venlo reed.
Ook Canoy-Russe vanl was al heel vroeg actief met de eerste seriematig geproduceerde motoren.
Over deze bijzondere ontwikkelingen, voorvallen en de start van een de automobiliteit in Nederland, met name in Zuid-Oost Nederland, is nu meer bekend.                    

Een verrassende inkijk: "Anderhalve Eeuw VDL Konings Klasse

In meer dan 150 jaar hebben vijf generaties Konings, vele medewerkers en vakmensen hun kennis en kunde voor hun klanten aangewend om goede en betrouwbare producten te maken. Enkele voorbeelden van deze rijke historie zijn landbouwmachines, aandrijvingen voor stoommachines, kermisattracties, auto’s, vrachtwagens, machines voor de keramische bedrijvigheid,  productiestraten voor onder andere automobielen, bussen en medische apparaten.

de vroege industriële en automobiel-ontwikkelingen in onze regio

Lezing 5 juni

De werkgroep bijzondere projecten van heemkundevereniging Maas- en Swalmdal richt de etalage in de winkelpassage te Reuver opnieuw in met een ander thema.

De etalagetentoonstelling over de Ruiverse Revue is zeer succesvol geweest. Veel voorbijgangers en belangstellenden hebben genoten van de beelden uit het oude revue-verleden.

Tijd voor iets anders. Als nieuw thema is gekozen voor het heden en verleden van de Reuverse transportondernemingen. Sinds de tijd van Sjoeres Fried en Sjang Geelen heeft de transportwereld in Reuver een enorme vlucht genomen.

Waren het eerst de voerlui die met paard en wagen de vrachten in de nabije omgeving van a naar b brachten, tegenwoordig zijn het grote vrachtcombinaties die nationaal en internationaal dagelijks op weg zijn om tonnen goederen van opdrachtgever naar afnemer te brengen.

In de nieuwe etalage-expositie wil de werkgroep de Reuverse transportondernemingen door de jaren heen belichten.

Zonder transport staat alles stil

processies in reuver