Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.

Door ons drukke programma voelde ik mij een beetje genoodzaakt om toch wat gas te geven met onze gehuurde auto: 4 wheel drive Jeep Grand Cherokee. Dat was echter niet zo’n goed idee. Bij het uitkomen van een bocht reed in 60 miles (96 km/u) waar 45 miles (72 km/u) was toegestaan. Ik vond het al vreemd dat, een eind verderop, een witte auto in de berm geparkeerd stond. Bij het passeren zag ik dat het een auto van een state trooper was. Daarna gebeurde wat je in een film ook ziet. In mijn achteruitkijkspiegel zag ik dat hij zijn auto draaide en met loeiende sirene achter ons aan kwam. Oei, hier gaat iets gruwelijk mis, wat natuurlijk mijn eigen schuld is. Gelukkig kwam ik er vanaf met een waarschuwing. Zijn gezicht toen ik hem na dit goede nieuws vroeg om samen met mij op de foto te gaan vergeet ik nooit meer: die Hollander is echt gek geworden.

Maandag 29 april hebben we afscheid genomen van de familie om een rondreis te gaan maken. We zijn vertrokken in Denver (Colorado). Denver heeft ruim 700.000 inwoners en is daarom iets kleiner dan Amsterdam. De staat Colorado is 6,4x groter dan Nederland en heeft 5,9 miljoen inwoners. Via interstate 70 zijn we op weg gegaan naar Salt Lake City. De I-70 begint in de staat Maryland, eindigt in Utah en is 3495 km lang.

Na een rit van 9 uur kwamen we ’s avonds aan in Salt Lake City. Wat hebben we onderweg genoten van de verschillende landschappen. Van een drukke stad (Denver, 12 baans wegen) door de staat Utah waar we 2 uur hebben gereden zonder een huis, dier of mens te zien. De staat Utah is 5,3x groter dan Nederland en heeft 3,4 miljoen inwoners.

Dinsdag 30 april zijn we vertrokken naar West Yellowstone, in de staat Montana. Deze trip voerde ons allereerst nog door de staat Idaho. De staat Idaho is 5,2x groter dan Nederland en heeft 2 miljoen inwoners. Na een rit van 6 uurtjes kwamen we dus aan in West Yellowstone, Montana. Morgen (woensdag 1 mei) bezoeken we Yellowstone National Park, het oudste Nationaal Park ter Wereld dat zich uitspreidt over de staten Wyoming, Montana en Idaho. Nederland past 2x in Yellowstone National Park.

PUIK COLUMN

Er is 14 jaar aan dit project gewerkt en wat zeer uitzonderlijk is dat er tijdens deze gevaarlijke werkzaamheden geen enkele dode is gevallen.

Er was ons verzekerd ook een bezoek te brengen aan een gelijkwaardig project: Crazy Horse Memorial. (14) Het Crazy Horse Memorial is een monument dat sinds 1948 wordt uitgehouwen in het graniet van de Black Hills in de Amerikaanse staat South Dakota, ter ere van de 19e-eeuwse Lakota-leider Crazy Horse. Wanneer het af is, zal het Crazy Horse rijdend op een galopperend paard uitbeelden. Het beeld zal 195 meter lang en 172 meter hoog worden. In 1948 is er begonnen met de werkzaamheden en tot nu toe is alleen een stukje van het hoofd te zien. Nog niet echt de moeite waard om te bezoeken. Na dit bezoek zijn we doorgereden naar Cheyenne. Hier hebben we de nacht doorgebracht en de volgende dag, via Estes Park en Rocky Mountains National Park terug naar Denver gereden. Onderweg hebben we ook nog het plaatsje Nederland bezocht. (15)

Op woensdag 08 mei hebben we met tranen in onze ogen afscheid genomen van de familie in Denver met de belofte om over een tijdje weer op bezoek te komen. In totaal hebben we deze vakantie 2723 miles gereden, wat neerkomt op 4328 km.

Een speciale vakantie die we nooit meer vergeten.

Vier jaar geleden heb ik een column geschreven over mijn schoonvader: meneer (Edwin) Maass. In de jaren 50 is hij uit Indonesië moeten vertrekken, samen met zijn moeder, 2 halfbroers, 1 halfzus en 1 “echte” zus. Deze “echte” zus (tante Vonny) is in 1963 naar de VS geëmigreerd, samen met haar man (Louis) en een zoontje van 9 maanden oud (Randy).

Toen ik in de jaren 80 bij de familie Maass over de vloer kwam werd er geregeld gepraat over tante Vonny: hoe zou het met haar gaan? Waar zou ze wonen in de VS? Na 36 jaar (!) heeft zij in 1999 contact opgenomen met haar broertje en een bezoek gebracht aan Nederland samen met haar man. Vanaf die tijd is er geregeld contact geweest tussen Reuver en Denver, de woonplaats van tante Vonny, oom Louis en hun 4 kinderen. In 2008 hebben Ginny en ik, samen met onze kinderen, een bezoek gebracht aan de familie in Denver: een onvergetelijke vakantie. In 2016 is Ginny, samen met haar 3 zussen, 2 weken op vakantie geweest in Denver.

’s Morgens vroeg begaven we ons naar de westelijke ingang van het Park. Er zijn maar 5 ingangen om Yellowstone National Park binnen te komen. Stel je dat eens voor bij een gebied dat 2x groter is dan Nederland. We betaalden 35 dollar entree en al na een tijdje zagen we de eerste dieren: bizons die rustig de straat overstaken of zelfs een tijdje naast de auto meeliepen. De temperatuur was op dat moment 16 graden. Op weg naar de volgende bezienswaardigheid werd het weer steeds slechter. Wat heet….. het begon zelfs te sneeuwen. Toen we bij de bekendste geiser (Old Faithful) aankwamen moesten we hier door 10 cm sneeuw naartoe lopen. Die dag stonden ook nog de volgende bezienswaardigheden op het programma: Mammoth Hot Springs, Grand Prismatic Spring, Grand Canyon of the Yellowstone en the Upper Falls of the Yellowstone River.

Ondertussen zijn we aangekomen in 2024 en is alleen tante Vonny nog over van het gezin dat destijds is moeten vertrekken uit Indonesië.

Het vorig jaar waren we op bezoek bij Sonja, een nicht van Ginny, die zich het afscheid in 1963 van tante Vonny, oom Louis en Randy nog goed kan herinneren: zij was destijds 9 jaar oud. We hebben afgesproken om met z’n drieën op vakantie naar Denver te gaan zodat Sonja, na 61 jaar, haar tante en neef weer kan ontmoeten. Oom Louis is helaas al een hele tijd geleden overleden.

Op 25 april jongstleden zijn we vanaf Düsseldorf, via München naar Denver gevlogen waar we zeer warm ontvangen werden door tante Vonny. De eerste dagen stonden in het teken van het aanhalen van de familiebanden: Sharon, een nicht van Ginny en Sonja en haar 3 kinderen en op zondag het weerzien met Randy (ondertussen 62 jaar oud), zijn vrouw en 1 van zijn 4 kinderen .

Op vakantie naar de VS - door pieter classen

Klik hier om je gratis in te schrijven voor Puik | Deel deze pagina:

Na deze enerverende dag zijn we vertrokken naar Cody (Montana). Deze stad is in 1896 gesticht door en vernoemd naar William Frederick Cody, ofwel een van de bekendste cowboys van het wilde westen: Buffalo Bill. Een van de bezienswaardigheden in Cody is “The Irma”. Dit is een hotel dat gebouwd is door Buffalo Bill, vernoemd naar een van zijn dochters en in 1902 zijn deuren opende. De inrichting is nog veelal hetzelfde als ruim 100 jaar geleden. In Cody hebben we 2 nachten geslapen waarna we ons opmaakten voor weer een lange autorit naar Rapid City (South Dakota). In 6 dagen tijd hadden we dus net zo veel staten bezocht: Colorado, Utah, Idaho, Montana, Wyoming en South Dakota. Hier nog enkele wetenswaardigheden over de laatste 4 staten. Idaho: 2 miljoen inwoners en Nederland past hier 5,2x in. Wyoming: 0,6 miljoen inwoners en Nederland past hier 9,2x in. South Dakota: 0,9 miljoen inwoners en Nederland past hier 4,8x in.

Op zondag 5 mei stond een volgende hoogtepunt op het programma: bezoek aan Mount Rushmore. Een 18 meter hoog, uit graniet gehakte beeldvan vier Amerikaanse presidenten: George WashingtonThomas JeffersonTheodore Roosevelten Abraham Lincoln.

Een speciale vakantie die we nooit meer vergeten.