Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.

op een plek waar eenvoud en rust overheerst. Op een plek waar 1.000 ha heuvelachtig bos- en weidegebied de perfecte uitvalsbasis is. Op een plek waar Steven van Lier van zijn hobby, werk maakte.

OFFROAD RETRAITE...

Wat ons direct opviel, is dat de passie van Steven voor offroad rijden en de kennis over de omgeving van Kragle en Polen, niet te stuiten is. Samen met enkele vrienden toverde hij op deze plek de afgelopen jaren een schuur om tot passende slaap- en verblijfsaccomodatie. 

Een weekendje offroad rijden en nog veel meer. De datum stond al maanden in onze agenda’s. Na een vlucht van Düsseldorf naar Gdansk en een autoritje van drie uur over de provinciale wegen, bereikten we het Van Lier plein in Kragle. Kragle is een piepklein ‘dorpje’ met 16 woningen in het Noorden van Polen.

VIA GDANSk NAAR

KRAGLE

Na aankomst brachten we onze koffers naar de slaapkamers en mochten we aan tafel, om te genieten van een heerlijke pure maaltijd en later een borrelplank gemaakt door 'locals', twee vrouwelijke collega’s van Steven. En ja,… daar hoort ook een Pools potje gerstenat bij.

EEN 'PURE' MAALTIJD

MET ZUBR & ...

Eerst even lekker genoten van de eerste kop koffie in de fijne ochtendzon. Nog voor het ontbijt verraste Steven ons met een promoshirt van offroadpoland.com. Rond de klok van acht zaten we aan de ontbijttafel met daarna een korte uitleg van Steven over de ‘gearing’ en ‘diflock’ van de offroad auto’s. Met vier offroad auto’s gingen we vervolgens op pad.

Na 500 meter rijden, werd onze stuurmanskunst getest. Steven: “helling oprijden in de twee. Stoppen. De versnelling in de achteruit. Voeten van de pedalen en dan de auto starten en achteruit laten rollen. Met banden die rollen, kun je sturen. Met slippende banden lukt dat niet.” Uiteindelijk ‘slaagde’ iedereen voor deze basistest en konden we door.

ZATERDAG

7.30 UUR

Tegen het einde van de middag reden we terug om een welverdiende Zubr (biertje) te nemen. Op het avondprogramma stond een bbq in het ‘veld’. De exacte BBQ locatie zochten we aan de hand van GPS coördinaten die we van Steven kregen. Met een heerlijk potje bier deelden we die avond schitterende, hilarische verhalen aan het kampvuur onder toeziend oog van een met heldere sterren gevulde pikdonkere hemel. Wederom een bijzondere ervaring op een haast onbeschrijflijk mooie plek. 

Een mangefieke dag volgde. In de eerste uren  nog een beetje voorzichtig en onwennig, maar gedurende de dag werden de hellingen steiler en durfden we het gaspedaal zo nu en dan een beetje verder in te drukken. Rond de middag even terug naar de basis voor een kop soep om vervolgens nog een paar uurtjes te ‘greenlanen’ om maar in vaktermen te blijven. Zoals verwacht, was de autolier af en toe nodig om een auto uit de modder te trekken. Bijzonder waren ook de 'urban exploring' stops bij de verlaten gebouwen die op het terrein liggen.

Vrijwel iedereen was fit ondanks de ietwat kortere nachtrust. Na het inmiddels bekende, lekkere ontbijt stapten we in de auto richting Borne Sulinowo. Steven had ons inmiddels nog meer verteld over de geschiedenis van de regio.
Rond 1935 bouwden de Duitsers in Borne Sulinowo een immens gebouw als officiersmess en als opleidingscentrum voor officieren en onderofficieren. Na de oorlog maakten de Russen er een garnizoensofficiershuis van met veel vertier. Met een kort wandelingetje door de gangen en de grote kamers van het verlaten gebouw, konden we de tijd van toen even ‘proeven’. Een bijzonder bezoekje!

Veel tijd hadden we niet want een volgende activiteit stond te wachten. Op een schietbaan mochten we in de weer met een Glock, AK47, nog een ander semi-automatisch wapen en een shotgun. Wow… eerlijk is eerlijk best spannend wanneer je nog nooit met een dodelijk wapen hebt geschoten. Duidelijk werd wel wie van ons een talentvolle sniper in spé is. Met een bezoek aan het militair museum Borne om de hoek rondden we de ochtend af. 

ZONDAG

DE EERSTE KOP KOFFIE

Eenmaal terug in Kragle werd de inwendige mens verzorgd. Nog een tourtje offroad en een bezoek aan twee dorpjes vormden het middagprogramma.

Om de schiet ‘skills’ nog verder aan te scherpen, werd de luchtbuks de pijl en boog in de hand genomen. In de tussentijd bereidde de dames weer een lekker avondmaal op open vuur.

Ginnegappend aan het kampvuur kwam aan deze zomerse dag vol ervaringen langzaam een einde. 

Steven en team bedankt dat we naar Kragle mochten komen. We zijn gefascineerd geraakt van het offroad rijden, de omgeving, jouw kennis en verhalen. En wat hebben jullie ons fijn verzorgd en een nooit te vergeten ervaring gegeven.

Nogmaals dankjewel
Team de blauwe auto ;-)

Rustig aan werden we wakker, een kopje koffie en het laatste Poolse ontbijt wachtte rond de klok van 8.30 uur op ons. Net na negen uur startten we met een ochtendwandeling. De zon verdreef langzaam de dauw en voor ons verscheen weer het inmiddels bekende groen rijke landschap. Heuvel op, heuvel af volgden we Steven. Nog even genietend van de omgeving en het zonnige weer. In een van de laatste kilometers zagen we in de verte een ree wegspringen en enkele honderd meters verder plots een hert. 

De wandeling eindigden we op de plek waar we vrijdag ons offroad avontuur startten met de basistest helling rijden.

Eenmaal terug bij de accomodatie moesten we helaas onze koffers weer in de auto zetten en reden we naar Gdansk airport voor de terugreis. Met een tussenstop in Warschau landden we rond 22.00 uur in Düsseldorf. Met een klein autoritje in het verschiet, kwamen we net voor middernacht aan in 'oppe Ruiver'. Deze ervaring is zo ontzettend gaaf. Dat smaakt naar meer. 

MAANDAG

OP NAAR HUIS

Klik hier om je gratis in te schrijven voor Puik | Deel deze pagina:

OFFROAD RETRAITE...

op een plek waar eenvoud en rust overheerst. Op een plek waar 1.000 ha heuvelachtig bos- en weidegebied de perfecte uitvalsbasis is. Op een plek waar Steven van Lier van zijn hobby, werk maakte.

KRAGLE

VIA GDANSk NAAR

Een weekendje offroad rijden en nog veel meer. De datum stond al maanden in onze agenda’s. Na een vlucht van Düsseldorf naar Gdansk en een autoritje van drie uur over de provinciale wegen, bereikten we het Van Lier plein in Kragle. Kragle is een piepklein ‘dorpje’ met 16 woningen in het Noorden van Polen.

Wat ons direct opviel, is dat de passie van Steven voor offroad rijden en de kennis over de omgeving van Kragle en Polen, niet te stuiten is. Samen met enkele vrienden toverde hij op deze plek de afgelopen jaren een schuur om tot passende slaap- en verblijfsaccomodatie. 

Na aankomst brachten we onze koffers naar de slaapkamers en mochten we aan tafel, om te genieten van een heerlijke pure maaltijd en later een borrelplank gemaakt door 'locals', twee vrouwelijke collega’s van Steven. En ja,… daar hoort ook een Pools potje gerstenat bij.

MET ZUBR & ...

EEN 'PURE' MAALTIJD

7.30 UUR

ZATERDAG

Eerst even lekker genoten van de eerste kop koffie in de fijne ochtendzon. Nog voor het ontbijt verraste Steven ons met een promoshirt van offroadpoland.com. Rond de klok van acht zaten we aan de ontbijttafel met daarna een korte uitleg van Steven over de ‘gearing’ en ‘diflock’ van de offroad auto’s. Met vier offroad auto’s gingen we vervolgens op pad.

Na 500 meter rijden, werd onze stuurmanskunst getest. Steven: “helling oprijden in de twee. Stoppen. De versnelling in de achteruit. Voeten van de pedalen en dan de auto starten en achteruit laten rollen. Met banden die rollen, kun je sturen. Met slippende banden lukt dat niet.” Uiteindelijk ‘slaagde’ iedereen voor deze basistest en konden we door.

Tegen het einde van de middag reden we terug om een welverdiende Zubr (biertje) te nemen. Op het avondprogramma stond een bbq in het ‘veld’. De exacte BBQ locatie zochten we aan de hand van GPS coördinaten die we van Steven kregen. Met een heerlijk potje bier deelden we die avond schitterende, hilarische verhalen aan het kampvuur onder toeziend oog van een met heldere sterren gevulde pikdonkere hemel. Wederom een bijzondere ervaring op een haast onbeschrijflijk mooie plek. 

Een mangefieke dag volgde. In de eerste uren  nog een beetje voorzichtig en onwennig, maar gedurende de dag werden de hellingen steiler en durfden we het gaspedaal zo nu en dan een beetje verder in te drukken. Rond de middag even terug naar de basis voor een kop soep om vervolgens nog een paar uurtjes te ‘greenlanen’ om maar in vaktermen te blijven. Zoals verwacht, was de autolier af en toe nodig om een auto uit de modder te trekken. Bijzonder waren ook de 'urban exploring' stops bij de verlaten gebouwen die op het terrein liggen.

Vrijwel iedereen was fit ondanks de ietwat kortere nachtrust. Na het inmiddels bekende, lekkere ontbijt stapten we in de auto richting Borne Sulinowo. Steven had ons inmiddels nog meer verteld over de geschiedenis van de regio.
Rond 1935 bouwden de Duitsers in Borne Sulinowo een immens gebouw als officiersmess en als opleidingscentrum voor officieren en onderofficieren. Na de oorlog maakten de Russen er een garnizoensofficiershuis van met veel vertier. Met een kort wandelingetje door de gangen en de grote kamers van het verlaten gebouw, konden we de tijd van toen even ‘proeven’. Een bijzonder bezoekje!

Veel tijd hadden we niet want een volgende activiteit stond te wachten. Op een schietbaan mochten we in de weer met een Glock, AK47, nog een ander semi-automatisch wapen en een shotgun. Wow… eerlijk is eerlijk best spannend wanneer je nog nooit met een dodelijk wapen hebt geschoten. Duidelijk werd wel wie van ons een talentvolle sniper in spé is. Met een bezoek aan het militair museum Borne om de hoek rondden we de ochtend af. 

DE EERSTE KOP KOFFIE

ZONDAG

Eenmaal terug in Kragle werd de inwendige mens verzorgd. Nog een tourtje offroad en een bezoek aan twee dorpjes vormden het middagprogramma.

Om de schiet ‘skills’ nog verder aan te scherpen, werd de luchtbuks de pijl en boog in de hand genomen. In de tussentijd bereidde de dames weer een lekker avondmaal op open vuur.

Ginnegappend aan het kampvuur kwam aan deze zomerse dag vol ervaringen langzaam een einde. 

Steven en team bedankt dat we naar Kragle mochten komen. We zijn gefascineerd geraakt van het offroad rijden, de omgeving, jouw kennis en verhalen. En wat hebben jullie ons fijn verzorgd en een nooit te vergeten ervaring gegeven.

Nogmaals dankjewel
Team de blauwe auto ;-)

OP NAAR HUIS

MAANDAG

Rustig aan werden we wakker, een kopje koffie en het laatste Poolse ontbijt wachtte rond de klok van 8.30 uur op ons. Net na negen uur startten we met een ochtendwandeling. De zon verdreef langzaam de dauw en voor ons verscheen weer het inmiddels bekende groen rijke landschap. Heuvel op, heuvel af volgden we Steven. Nog even genietend van de omgeving en het zonnige weer. In een van de laatste kilometers zagen we in de verte een ree wegspringen en enkele honderd meters verder plots een hert. 

De wandeling eindigden we op de plek waar we vrijdag ons offroad avontuur startten met de basistest helling rijden.

Eenmaal terug bij de accomodatie moesten we helaas onze koffers weer in de auto zetten en reden we naar Gdansk airport voor de terugreis. Met een tussenstop in Warschau landden we rond 22.00 uur in Düsseldorf. Met een klein autoritje in het verschiet, kwamen we net voor middernacht aan in 'oppe Ruiver'. Deze ervaring is zo ontzettend gaaf. Dat smaakt naar meer. 

Klik hier om je gratis in te schrijven voor Puik | Deel deze pagina: