Klik hier om je gratis in te schrijven voor Puik | Deel deze pagina:
ALS DIRECTEUR OOK ONDERDEEL VAN HET DORP
Mark is zelf ouder van drie kinderen in de puberleeftijd. “Natuurlijk heb je het dan regelmatig over dingen die zich op school afspelen en 100% zeker maak ik daar gebruik van in mijn werk als directeur.” De ervaring die hij als directeur en vader wel heeft, mist hij nog over het dorp Reuver. “Ik kende het voordat ik deze baan accepteerde nog niet heel goed maar ben er de afgelopen tijd al veelvuldig geweest. Door het dorp fietsen, terrasje pakken of een hapje eten. Ik vind het belangrijk dat je als directeur van een scholengemeenschap ook onderdeel vormt van het dorp waar je werkt. Niet voor niets heeft er al een gesprek met de wethouder plaatsgevonden en staan er gesprekken met de directeuren van de basisscholen uit de gemeente op de agenda.”
Bron foto logo en buitenkant Grescollege: Facebook Grescollege
Naast directeur van een middelbare school behelst de functie van Mark nog meer. “Ik ben ook verantwoordelijk voor De Greswaren, het complete gebouw dus. We hebben een prachtlocatie; laten we daar dan vooral zoveel mogelijk gebruik van maken. Dan kun je zowel denken aan ondernemers, verenigingen als de horeca. Een van de eerste dingen die ik al heb gedaan, is een Ondernemersmarkt organiseren. Samenwerking daarmee is superbelangrijk en we hebben daarvoor ruime mogelijkheden. Datzelfde geldt voor verenigingen en organisaties die bij ons terecht kunnen voor bijvoorbeeld repetities, vergaderingen of exposities. We hoeven daar overigens niet per se winst op te maken dus kunnen we het ook nog eens voor een schappelijke prijs aanbieden.” Onlangs is afscheid genomen van de uitbater van de Gresbuus, het horecagedeelte van het gebouw. “We zijn hard op zoek naar opvolging; niet alleen omdat het mooi is als er hier gegeten en geborreld kan worden maar zeker ook omdat je daarmee bijvoorbeeld mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan een baan kunt helpen. En, hoewel ik altijd tegen leerlingen zeg dat het belangrijk is dat ze de wereld buiten de school moeten leren kennen, blijft het natuurlijk ideaal als we in huis een eigen horeca-stageplek kunnen bieden.”
'DE GRESWAREN' INZETTEN VOOR ALLERHANDE ACTIVITEITEN
ZICHTBAAR EN BEREIKBAAR ALS DIRECTEUR
In het voorjaar vond er een incident plaats bij het Grescollege waarvoor veel media-aandacht was. “Een vervelende situatie. Maar zonder het te willen bagatelliseren; dit soort incidenten vinden helaas overal plaats. Kijk maar naar het steekincident bij het Valuas en de brandstichting bij Broekhin. De vraag is wat je eraan kunt doen. Ik wil in ieder geval zorgen voor een stukje rust en stabiliteit. Daarnaast is voortdurend het gesprek aan blijven gaan heel belangrijk. Ook bij mij zal heus niet alles vlekkeloos gaan verlopen en zullen er fouten worden gemaakt. Maar het is belangrijk dat je daar eerlijk in bent en goed in communiceert. De eerste gesprekken met ouders staan in ieder geval al gepland. Die zijn zo belangrijk voor een school; zonder de hulp van ouders ben je nergens. Tot slot wil ik zeker een directeur zijn die zichtbaar en bereikbaar is. Ik heb me voorgenomen om zo vaak mogelijk voor aanvang van de lessen bij de ingang te gaan staan zodat ik makkelijk aanspreekbaar ben.”
Ook aan de overkant van de Maas ziet Mark kansen. “Hemelsbreed is het voor leerlingen uit Kessel en Kessel-Eik veel korter en sneller om naar het Grescollege te gaan dan bijvoorbeeld het Bouwens van der Boijecollege in Panningen. Wellicht dat de kosten van het veerpont een rol spelen in deze afweging. Ik heb al gekeken of wij als school deze kosten niet kunnen dragen maar dat is helaas juridisch niet mogelijk. Maar er kan wel gekeken worden naar andere mogelijkheden bijvoorbeeld sponsoring door bedrijven. Er wordt vaak gedacht dat je als school zijnde alleen maar aan regeltjes bent gebonden maar er kan veel meer wel dan niet. Wat dat betreft denk ik graag out of the box.”
VERGOEDING VOOR VEERKOSTEN
LEERLINGENAANTAL MOET OMHOOG
Mark is open en transparant in zijn communicatie en gaat moeilijke vragen niet uit de weg. “Zeker krijg ik hier bij het Grescollege met de nodige uitdagingen te maken. Allereerst zal het financieel tekort gedicht moeten worden. Daarnaast zal het leerlingenaantal, nu zo rond de 400, omhoog moeten naar 500 à 550. Daarvoor zullen we onszelf veel meer moeten verbinden met de buitenwereld, de blik naar buiten richten. Ouders weten vaak helemaal niet dat we ook havo en atheneum aanbieden. Het klopt dat we die niveaus op dit moment niet tot en met de eindexamens aanbieden, maar dat kan ook een voordeel zijn. Veel leerlingen hebben de eerste jaren baat bij kleinschaliger onderwijs voordat ze voor de examenjaren de overstap maken naar een grotere scholengemeenschap.”
Dat de afgelopen jaren bij het Grescollege niet alles goed is gegaan, beaamt Mark direct. “Allereerst is de coronaperiode voor iedereen lastig geweest maar natuurlijk zeker voor een startende school. Daarnaast zijn de vele wisselingen in het MT, hoewel om uiteenlopende (gezondheids)redenen, voor niemand goed. Niet voor de leerlingen, niet voor de ouders en ook zeker niet voor de medewerkers. Vandaar dat ik afgelopen week mijn speech voor docenten en medewerkers gestart ben met de mededeling dat ik het snap als ze sceptisch zijn; weer een nieuwe directeur die het allemaal anders gaat doen, met mooie verhalen en plannen. Maar nogmaals, ik denk echt dat we goud in handen hebben. Dit is voor mij zeker geen project wat ik even wil doen; ik ben geen ‘jobhopper’ en wil echt gaan voor de toekomst van het Grescollege. Ik verwacht de ervaring die ik heb als directeur ook hier in te kunnen gaan zetten. Dat doe ik overigens niet alleen; tegelijk met mij starten er nog een aantal nieuwe mensen in het MT, tevens met allemaal veel ervaring in het onderwijs die dus het klappen van de zweep kennen.”
NA LASTIGE BEGINJAREN NU BLIK OP DE TOEKOMST
MET HET GRESCOLLEGE GOUD IN HANDEN
Na een succesvolle periode waarin ROER College Schöndeln uitgroeide tot een scholengemeenschap met 1500 leerlingen variërend van VMBO tot gymnasium, besloot Mark in het voorjaar dat het tijd was voor een overstap. “Aangezien ik altijd voor SOML heb gewerkt, de onderwijsstichting waar ook het Grescollege onder valt, heb ik in het verleden regelmatig contact en overleg gehad met voorgaande directeuren van het Grescollege. Ik heb altijd gevonden dat dit een school is waarbij je goud in handen hebt. En dat zeg ik echt niet alleen omdat ik er nu directeur ben. De ligging van de school tussen Venlo en Roermond aan de ene kant en de Maas en de grens aan de andere kant is ideaal, het gebouw biedt ontzettend veel mogelijkheden en het feit dat het een relatief kleine school is, maakt het voor veel leerlingen en ouders interessant.”
Mark is al dertig jaar actief in het onderwijs: “Ik ben er, ondanks dat mijn vader altijd directeur op een basisschool is geweest, eigenlijk per toeval ingerold. Een vriend van mij ging kijken op een open dag van de lerarenopleiding. De dag vrij die hij daarvoor kreeg, vond ik ook wel interessant dus ben ik met hem meegegaan. De vriend in kwestie heeft uiteindelijk niet voor de lerarenopleiding gekozen, ik wel.” Mark start als docent Economie en geeft op diverse scholen in Limburg les. Daarna maakt hij de stap naar achtereenvolgens decaan, teamleider en tot slot directeur. “Ik ben wel iemand die over veel dingen een mening heeft en die vervolgens ook uit. Ik vind dat je niet alleen aan de zijlijn moet roepen, maar zelf ook kunt proberen iets te veranderen. Toen vijf jaar geleden werd gevraagd of iemand interesse had om leiding te gaan geven aan het nieuw op te richten ROER College Schöndeln, een samenvoeging van Lyceum Schöndeln en Mavo Roermond, was ik dan ook direct enthousiast. Ik had in de tussentijd het benodigde Masterdiploma al behaald en houd wel van een uitdaging.”
Op het Grescollege in Reuver is sinds 1 augustus een nieuwe directeur gestart: de 50-jarige Mark van de Mortel uit Heel. Het betreft alweer de derde directeur van de middelbare school in drie jaar tijd. In gesprek met Puik toont Mark zijn bevlogenheid en een duidelijke visie maar is hij tegelijkertijd eerlijk en realistisch.
BIJ START VAN HET NIEUWE SCHOOLJAAR HEEFT HET GRESCOLLEGE OOK EEN NIEUWE DIRECTEUR
Klik hier om je gratis in te schrijven voor Puik | Deel deze pagina:
ALS DIRECTEUR OOK ONDERDEEL VAN HET DORP
Mark is zelf ouder van drie kinderen in de puberleeftijd. “Natuurlijk heb je het dan regelmatig over dingen die zich op school afspelen en 100% zeker maak ik daar gebruik van in mijn werk als directeur.” De ervaring die hij als directeur en vader wel heeft, mist hij nog over het dorp Reuver. “Ik kende het voordat ik deze baan accepteerde nog niet heel goed maar ben er de afgelopen tijd al veelvuldig geweest. Door het dorp fietsen, terrasje pakken of een hapje eten. Ik vind het belangrijk dat je als directeur van een scholengemeenschap ook onderdeel vormt van het dorp waar je werkt. Niet voor niets heeft er al een gesprek met de wethouder plaatsgevonden en staan er gesprekken met de directeuren van de basisscholen uit de gemeente op de agenda.”
Bron foto logo en buitenkant Grescollege: Facebook Grescollege
Naast directeur van een middelbare school behelst de functie van Mark nog meer. “Ik ben ook verantwoordelijk voor De Greswaren, het complete gebouw dus. We hebben een prachtlocatie; laten we daar dan vooral zoveel mogelijk gebruik van maken. Dan kun je zowel denken aan ondernemers, verenigingen als de horeca. Een van de eerste dingen die ik al heb gedaan, is een Ondernemersmarkt organiseren. Samenwerking daarmee is superbelangrijk en we hebben daarvoor ruime mogelijkheden. Datzelfde geldt voor verenigingen en organisaties die bij ons terecht kunnen voor bijvoorbeeld repetities, vergaderingen of exposities. We hoeven daar overigens niet per se winst op te maken dus kunnen we het ook nog eens voor een schappelijke prijs aanbieden.” Onlangs is afscheid genomen van de uitbater van de Gresbuus, het horecagedeelte van het gebouw. “We zijn hard op zoek naar opvolging; niet alleen omdat het mooi is als er hier gegeten en geborreld kan worden maar zeker ook omdat je daarmee bijvoorbeeld mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan een baan kunt helpen. En, hoewel ik altijd tegen leerlingen zeg dat het belangrijk is dat ze de wereld buiten de school moeten leren kennen, blijft het natuurlijk ideaal als we in huis een eigen horeca-stageplek kunnen bieden.”
'DE GRESWAREN' INZETTEN VOOR ALLERHANDE ACTIVITEITEN
Ook aan de overkant van de Maas ziet Mark kansen. “Hemelsbreed is het voor leerlingen uit Kessel en Kessel-Eik veel korter en sneller om naar het Grescollege te gaan dan bijvoorbeeld het Bouwens van der Boijecollege in Panningen. Wellicht dat de kosten van het veerpont een rol spelen in deze afweging. Ik heb al gekeken of wij als school deze kosten niet kunnen dragen maar dat is helaas juridisch niet mogelijk. Maar er kan wel gekeken worden naar andere mogelijkheden bijvoorbeeld sponsoring door bedrijven. Er wordt vaak gedacht dat je als school zijnde alleen maar aan regeltjes bent gebonden maar er kan veel meer wel dan niet. Wat dat betreft denk ik graag out of the box.”
VERGOEDING VOOR VEERKOSTEN
LEERLINGENAANTAL MOET OMHOOG
Mark is open en transparant in zijn communicatie en gaat moeilijke vragen niet uit de weg. “Zeker krijg ik hier bij het Grescollege met de nodige uitdagingen te maken. Allereerst zal het financieel tekort gedicht moeten worden. Daarnaast zal het leerlingenaantal, nu zo rond de 400, omhoog moeten naar 500 à 550. Daarvoor zullen we onszelf veel meer moeten verbinden met de buitenwereld, de blik naar buiten richten. Ouders weten vaak helemaal niet dat we ook havo en atheneum aanbieden. Het klopt dat we die niveaus op dit moment niet tot en met de eindexamens aanbieden, maar dat kan ook een voordeel zijn. Veel leerlingen hebben de eerste jaren baat bij kleinschaliger onderwijs voordat ze voor de examenjaren de overstap maken naar een grotere scholengemeenschap.”
Dat de afgelopen jaren bij het Grescollege niet alles goed is gegaan, beaamt Mark direct. “Allereerst is de coronaperiode voor iedereen lastig geweest maar natuurlijk zeker voor een startende school. Daarnaast zijn de vele wisselingen in het MT, hoewel om uiteenlopende (gezondheids)redenen, voor niemand goed. Niet voor de leerlingen, niet voor de ouders en ook zeker niet voor de medewerkers. Vandaar dat ik afgelopen week mijn speech voor docenten en medewerkers gestart ben met de mededeling dat ik het snap als ze sceptisch zijn; weer een nieuwe directeur die het allemaal anders gaat doen, met mooie verhalen en plannen. Maar nogmaals, ik denk echt dat we goud in handen hebben. Dit is voor mij zeker geen project wat ik even wil doen; ik ben geen ‘jobhopper’ en wil echt gaan voor de toekomst van het Grescollege. Ik verwacht de ervaring die ik heb als directeur ook hier in te kunnen gaan zetten. Dat doe ik overigens niet alleen; tegelijk met mij starten er nog een aantal nieuwe mensen in het MT, tevens met allemaal veel ervaring in het onderwijs die dus het klappen van de zweep kennen.”
NA LASTIGE BEGINJAREN NU BLIK OP DE TOEKOMST
MET HET GRESCOLLEGE GOUD IN HANDEN
Na een succesvolle periode waarin ROER College Schöndeln uitgroeide tot een scholengemeenschap met 1500 leerlingen variërend van VMBO tot gymnasium, besloot Mark in het voorjaar dat het tijd was voor een overstap. “Aangezien ik altijd voor SOML heb gewerkt, de onderwijsstichting waar ook het Grescollege onder valt, heb ik in het verleden regelmatig contact en overleg gehad met voorgaande directeuren van het Grescollege. Ik heb altijd gevonden dat dit een school is waarbij je goud in handen hebt. En dat zeg ik echt niet alleen omdat ik er nu directeur ben. De ligging van de school tussen Venlo en Roermond aan de ene kant en de Maas en de grens aan de andere kant is ideaal, het gebouw biedt ontzettend veel mogelijkheden en het feit dat het een relatief kleine school is, maakt het voor veel leerlingen en ouders interessant.”
Mark is al dertig jaar actief in het onderwijs: “Ik ben er, ondanks dat mijn vader altijd directeur op een basisschool is geweest, eigenlijk per toeval ingerold. Een vriend van mij ging kijken op een open dag van de lerarenopleiding. De dag vrij die hij daarvoor kreeg, vond ik ook wel interessant dus ben ik met hem meegegaan. De vriend in kwestie heeft uiteindelijk niet voor de lerarenopleiding gekozen, ik wel.” Mark start als docent Economie en geeft op diverse scholen in Limburg les. Daarna maakt hij de stap naar achtereenvolgens decaan, teamleider en tot slot directeur. “Ik ben wel iemand die over veel dingen een mening heeft en die vervolgens ook uit. Ik vind dat je niet alleen aan de zijlijn moet roepen, maar zelf ook kunt proberen iets te veranderen. Toen vijf jaar geleden werd gevraagd of iemand interesse had om leiding te gaan geven aan het nieuw op te richten ROER College Schöndeln, een samenvoeging van Lyceum Schöndeln en Mavo Roermond, was ik dan ook direct enthousiast. Ik had in de tussentijd het benodigde Masterdiploma al behaald en houd wel van een uitdaging.”
ZICHTBAAR EN BEREIKBAAR ALS DIRECTEUR
In het voorjaar vond er een incident plaats bij het Grescollege waarvoor veel media-aandacht was. “Een vervelende situatie. Maar zonder het te willen bagatelliseren; dit soort incidenten vinden helaas overal plaats. Kijk maar naar het steekincident bij het Valuas en de brandstichting bij Broekhin. De vraag is wat je eraan kunt doen. Ik wil in ieder geval zorgen voor een stukje rust en stabiliteit. Daarnaast is voortdurend het gesprek aan blijven gaan heel belangrijk. Ook bij mij zal heus niet alles vlekkeloos gaan verlopen en zullen er fouten worden gemaakt. Maar het is belangrijk dat je daar eerlijk in bent en goed in communiceert. De eerste gesprekken met ouders staan in ieder geval al gepland. Die zijn zo belangrijk voor een school; zonder de hulp van ouders ben je nergens. Tot slot wil ik zeker een directeur zijn die zichtbaar en bereikbaar is. Ik heb me voorgenomen om zo vaak mogelijk voor aanvang van de lessen bij de ingang te gaan staan zodat ik makkelijk aanspreekbaar ben.”
Op het Grescollege in Reuver is sinds 1 augustus een nieuwe directeur gestart: de 50-jarige Mark van de Mortel uit Heel. Het betreft alweer de derde directeur van de middelbare school in drie jaar tijd. In gesprek met Puik toont Mark zijn bevlogenheid en een duidelijke visie maar is hij tegelijkertijd eerlijk en realistisch.
BIJ START VAN HET NIEUWE SCHOOLJAAR HEEFT HET GRESCOLLEGE OOK EEN NIEUWE DIRECTEUR