Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.

Geen seconde spijt

Inmiddels zijn de dames een kleine negen maanden woonachtig in Limburg; Waan in Horn en Lava in Tegelen. Gewend zijn ze er zeker al. Lava: “De rust en de natuur, dat is zo prettig. En de mensen zijn warm en vriendelijk. Ik merk dat mijn zoontje zelfs al dialect begint te praten. Dus het bevalt ons uitermate goed hier. Er wordt mij ook regelmatig gevraagd, vooral door familie en vrienden uit de Randstad, of we geen spijt hebben van deze stap. Geen seconde! is dan mijn antwoord.”

Zelf achter de balie staan

Doordat Waan en Lava naast de Service Apotheek Reuver ook nog De Goede in Steyl en de drogisterij in Belfeld onder hun hoede hebben, zijn ze wisselend aanwezig bij de verschillende locaties. Toch zijn ze wel van plan om zelf ook zichtbaar achter de balie te staan. Waan: “Dat hebben we al regelmatig gedaan, mede omdat ook wij te maken hebben met een tekort aan personeel. Maar zoals eerder gezegd, vinden wij het contact met patiënten uiterst belangrijk. Dat is toch dé manier om er bijvoorbeeld achter te komen of iemand zijn medicatie wellicht af kan bouwen.” Lava: “Daarnaast willen we ook zorgprojecten aan gaan bieden waarbij we mensen kunnen helpen of informeren. Dan kun je bijvoorbeeld denken aan een thema als voeding.”

Ambitieuze doorpakkers

Ook in de nabije toekomst gaat er nog wel het een en andere veranderen bij Service Apotheek Reuver. “Volgend jaar gaan we aan de slag met het interieur en exterieur. Daarbij kun je denken aan de wachtruimte die op de schop genomen zal worden, nieuwe bedrijfskleding voor de medewerkers maar ook bijvoorbeeld een nieuw logo.” Duidelijk is dat Waan en Lava bezige bijen zijn. Lava: “Haha, soms moeten we onszelf ook afremmen. Maar we zijn allebei heel erg van het doen, van het doorpakken.” Naast het doorpakken, speelt ook ambitie een belangrijke rol in het leven van de Koerdische dames. Lava: “Ik denk dat we dat ook door onze opvoeding hebben meegekregen. Onze ouders zijn moeten vluchten. Zij hebben altijd het beste voor ons gewild; zonder hun hadden we hier nu ook niet gezeten.”

Dynamische en uitdagende apothekerswereld

De twee jonge apothekers hebben de overstap naar een eigen zaak gemaakt in een dynamische en uitdagende apothekerswereld. Niet alleen hebben de zorgverzekeraars een preferentiebeleid ingevoerd, ook zijn er tekorten op de medicijnenmarkt. Waan: “Dat proberen we op te lossen, soms door medicijnen in het buitenland te kopen. Maar lang niet altijd lukt dat. Doordat mensen steeds mondiger zijn en zelf veel dingen opzoeken via internet, krijg je weleens discussies aan de balie. Hoewel wij er als apotheek vaak weinig aan kunnen doen, ben je voor de patiënt dan toch de schuldige. Dan is het belangrijk om helder en eerlijk te blijven communiceren. Gelukkig hebben we een geweldig team om ons heen. Die hebben ons ook uitstekend opgevangen en in de beginfase wegwijs gemaakt.”

Cultuuromslag van Randstad naar Reuver

Waan en Lava komen namelijk uit de Randstand. Beiden hebben een gezin en moesten, om de uitdaging aan te gaan, dus alles achter zich laten en verhuizen naar Limburg. “Onze partners stonden er gelukkig achter. Hoewel het in het begin best spannend was, zijn we erg warm ontvangen.” Wel zien ze duidelijke verschillen met de Randstad. Waan: “Het is een soort cultuuromslag. In de Randstad kunnen mensen heel open en direct zijn en waarderen dat tegelijkertijd ook heel erg. Hier is het bijna tegenovergesteld. Soms moet je echt uit mensen trekken wat ze nu eigenlijk willen zeggen.” Lava: “Dat hebben we al gemerkt binnen het team. Als er wat speelt, wordt dat eigenlijk pas gemeld als het al te laat is. Terwijl we juist erg open en benaderbaar proberen te zijn. Maar dat is ook voor ons een leerproces.”

Twee handen op een buik

Waan schreef zich ruim twee jaar geleden in bij het Apotheekloket met als doel om een apotheek over te kunnen nemen. “Ik dacht dat het nog wel een hele tijd zou kunnen duren maar binnen een jaar werd ik al gebeld. Er was een mogelijkheid in het zuiden van het land. Ik moest het wel samen met een partner doen. Die wist ik wel”, stelt ze lachend. Lava: “We hebben elkaar leren kennen toen Waan mijn stagebegeleidster was. Er was direct een klik. We denken over ontzettend veel dingen hetzelfde. Het hele team waar we in die tijd mee werkten, zei ook dat wij in de toekomst iets samen moesten gaan doen en dat ze dan graag met ons meekwamen. Dat laatste is uiteindelijk niet gelukt door de afstand.”

Met de tijd mee gaan

Waan en Lava hebben, zoals ze het zelf zeggen, een frisse en vernieuwende kijk op het apothekers-vak. Waan: “We gaan zeker met onze tijd mee. Er is nu ook een app beschikbaar. Hiermee beheer je eenvoudig jouw persoonlijk medicijndossier. Zo heb je altijd en overal een overzicht van jouw medicatie. Veranderingen in je medicijngebruik kun je zelf doorgeven en je innames vink je af in de app.” Toch is het niet alleen digitalisering wat de klok slaat. Lava: “We vinden het persoonlijk contact met onze patiënten zeer belangrijk. Als mensen vragen hebben, kunnen ze bellen of mailen maar ook gewoon een persoonlijke afspraak maken.” Naast de kennis van medicatie zijn ook de korte lijnen met de artsen gebleven. Waan: “Daar hebben we regelmatig contact mee. Als apotheker ben je toch een verlengstuk van een arts en kun je ook zaken signaleren.”

De apotheken in Reuver en Steyl zijn ruim dertig jaar door Uli en Mathea Obster geëxploiteerd. Waan: “Zij hebben het geweldig gedaan en twee mooie apotheken achtergelaten waarvoor we ze ook heel dankbaar zijn. Tegelijkertijd zagen we wel verbetermogelijkheden. Die waren onder andere te vinden in digitalisering. We werken nu bijvoorbeeld met track en trace. Patiënten krijgen dan een bericht zodra hun medicatie klaarstaat. Dat scheelt weer een hoop telefoontjes.” Lava vult aan: “We zetten hoog in op service. Het is bijvoorbeeld nog niet bij iedereen bekend dat we een bezorgservice hebben. Erg handig voor mensen die slecht ter been zijn of mensen waarbij het lastig is om tijdens de reguliere openingstijden langs te komen. Daarnaast is er natuurlijk ook de automaat waarbij 24 uur per dag medicijnen afgehaald kunnen worden.”

Klik hier om je gratis in te schrijven voor Puik | Deel deze pagina:

PUIK VERHAAL

Service
Apotheek
Reuver

Geen seconde spijt

Inmiddels zijn de dames een kleine negen maanden woonachtig in Limburg; Waan in Horn en Lava in Tegelen. Gewend zijn ze er zeker al. Lava: “De rust en de natuur, dat is zo prettig. En de mensen zijn warm en vriendelijk. Ik merk dat mijn zoontje zelfs al dialect begint te praten. Dus het bevalt ons uitermate goed hier. Er wordt mij ook regelmatig gevraagd, vooral door familie en vrienden uit de Randstad, of we geen spijt hebben van deze stap. Geen seconde! is dan mijn antwoord.”

Zelf achter de balie staan

Doordat Waan en Lava naast de Service Apotheek Reuver ook nog De Goede in Steyl en de drogisterij in Belfeld onder hun hoede hebben, zijn ze wisselend aanwezig bij de verschillende locaties. Toch zijn ze wel van plan om zelf ook zichtbaar achter de balie te staan. Waan: “Dat hebben we al regelmatig gedaan, mede omdat ook wij te maken hebben met een tekort aan personeel. Maar zoals eerder gezegd, vinden wij het contact met patiënten uiterst belangrijk. Dat is toch dé manier om er bijvoorbeeld achter te komen of iemand zijn medicatie wellicht af kan bouwen.” Lava: “Daarnaast willen we ook zorgprojecten aan gaan bieden waarbij we mensen kunnen helpen of informeren. Dan kun je bijvoorbeeld denken aan een thema als voeding.”

Ambitieuze doorpakkers

Ook in de nabije toekomst gaat er nog wel het een en andere veranderen bij Service Apotheek Reuver. “Volgend jaar gaan we aan de slag met het interieur en exterieur. Daarbij kun je denken aan de wachtruimte die op de schop genomen zal worden, nieuwe bedrijfskleding voor de medewerkers maar ook bijvoorbeeld een nieuw logo.” Duidelijk is dat Waan en Lava bezige bijen zijn. Lava: “Haha, soms moeten we onszelf ook afremmen. Maar we zijn allebei heel erg van het doen, van het doorpakken.” Naast het doorpakken, speelt ook ambitie een belangrijke rol in het leven van de Koerdische dames. Lava: “Ik denk dat we dat ook door onze opvoeding hebben meegekregen. Onze ouders zijn moeten vluchten. Zij hebben altijd het beste voor ons gewild; zonder hun hadden we hier nu ook niet gezeten.”

Dynamische en uitdagende apothekerswereld

De twee jonge apothekers hebben de overstap naar een eigen zaak gemaakt in een dynamische en uitdagende apothekerswereld. Niet alleen hebben de zorgverzekeraars een preferentiebeleid ingevoerd, ook zijn er tekorten op de medicijnenmarkt. Waan: “Dat proberen we op te lossen, soms door medicijnen in het buitenland te kopen. Maar lang niet altijd lukt dat. Doordat mensen steeds mondiger zijn en zelf veel dingen opzoeken via internet, krijg je weleens discussies aan de balie. Hoewel wij er als apotheek vaak weinig aan kunnen doen, ben je voor de patiënt dan toch de schuldige. Dan is het belangrijk om helder en eerlijk te blijven communiceren. Gelukkig hebben we een geweldig team om ons heen. Die hebben ons ook uitstekend opgevangen en in de beginfase wegwijs gemaakt.”

Cultuuromslag van Randstad naar Reuver

Waan en Lava komen namelijk uit de Randstand. Beiden hebben een gezin en moesten, om de uitdaging aan te gaan, dus alles achter zich laten en verhuizen naar Limburg. “Onze partners stonden er gelukkig achter. Hoewel het in het begin best spannend was, zijn we erg warm ontvangen.” Wel zien ze duidelijke verschillen met de Randstad. Waan: “Het is een soort cultuuromslag. In de Randstad kunnen mensen heel open en direct zijn en waarderen dat tegelijkertijd ook heel erg. Hier is het bijna tegenovergesteld. Soms moet je echt uit mensen trekken wat ze nu eigenlijk willen zeggen.” Lava: “Dat hebben we al gemerkt binnen het team. Als er wat speelt, wordt dat eigenlijk pas gemeld als het al te laat is. Terwijl we juist erg open en benaderbaar proberen te zijn. Maar dat is ook voor ons een leerproces.”

Twee handen op een buik

Waan schreef zich ruim twee jaar geleden in bij het Apotheekloket met als doel om een apotheek over te kunnen nemen. “Ik dacht dat het nog wel een hele tijd zou kunnen duren maar binnen een jaar werd ik al gebeld. Er was een mogelijkheid in het zuiden van het land. Ik moest het wel samen met een partner doen. Die wist ik wel”, stelt ze lachend. Lava: “We hebben elkaar leren kennen toen Waan mijn stagebegeleidster was. Er was direct een klik. We denken over ontzettend veel dingen hetzelfde. Het hele team waar we in die tijd mee werkten, zei ook dat wij in de toekomst iets samen moesten gaan doen en dat ze dan graag met ons meekwamen. Dat laatste is uiteindelijk niet gelukt door de afstand.”

Met de tijd mee gaan

Waan en Lava hebben, zoals ze het zelf zeggen, een frisse en vernieuwende kijk op het apothekers-vak. Waan: “We gaan zeker met onze tijd mee. Er is nu ook een app beschikbaar. Hiermee beheer je eenvoudig jouw persoonlijk medicijndossier. Zo heb je altijd en overal een overzicht van jouw medicatie. Veranderingen in je medicijngebruik kun je zelf doorgeven en je innames vink je af in de app.” Toch is het niet alleen digitalisering wat de klok slaat. Lava: “We vinden het persoonlijk contact met onze patiënten zeer belangrijk. Als mensen vragen hebben, kunnen ze bellen of mailen maar ook gewoon een persoonlijke afspraak maken.” Naast de kennis van medicatie zijn ook de korte lijnen met de artsen gebleven. Waan: “Daar hebben we regelmatig contact mee. Als apotheker ben je toch een verlengstuk van een arts en kun je ook zaken signaleren.”

Klik hier om je gratis in te  schrijven voor Puik | Deel deze pagina:

De apotheken in Reuver en Steyl zijn ruim dertig jaar door Uli en Mathea Obster geëxploiteerd. Waan: “Zij hebben het geweldig gedaan en twee mooie apotheken achtergelaten waarvoor we ze ook heel dankbaar zijn. Tegelijkertijd zagen we wel verbetermogelijkheden. Die waren onder andere te vinden in digitalisering. We werken nu bijvoorbeeld met track en trace. Patiënten krijgen dan een bericht zodra hun medicatie klaarstaat. Dat scheelt weer een hoop telefoontjes.” Lava vult aan: “We zetten hoog in op service. Het is bijvoorbeeld nog niet bij iedereen bekend dat we een bezorgservice hebben. Erg handig voor mensen die slecht ter been zijn of mensen waarbij het lastig is om tijdens de reguliere openingstijden langs te komen. Daarnaast is er natuurlijk ook de automaat waarbij 24 uur per dag medicijnen afgehaald kunnen worden.”

Service
Apotheek
Reuver

PUIK VERHAAL

PUIK VERHAAL