Deel deze pagina:
Voor de duidelijke structuur, de heerlijke lunch, sociale contacten, woorden te leren die je nog niet kende of wellicht de gratis potloden? Misschien heeft Ikea, het leven en de basisschool stiekem toch wel meer te bieden dan alleen een digitale wereld. Behalve PUIK dan. Daar is nooit een volledige papieren versie van gedrukt.
Een mobiele telefoon biedt zoveel mogelijkheden en dan besluit de overheid om deze uitvinding te verbannen. Binnen onze maatschappij kunnen we niet meer zonder een mobiele telefoon. We bellen er niet alleen mee, maar we betalen ook met onze mobiel. We winkelen en communiceren ermee. Spelen spelletjes en knippen foto’s. We lezen zelfs PUIK op onze mobiele telefoon. Een leven zonder onze mobiel is als een Ikea zonder kasten. Waarom zou je er dan nog naar toe gaan?
Tegenwoordig vinden jeugdigen het ontzettend lastig om een adequate hulpvraag te stellen aan de meester of juffrouw. Waarom laten we de kinderen geen appje versturen naar de lerares? Het voorkomt een hoop spanning en vermijdt tevens een hoop geschreeuw door de klas. Elke dag het jeugdjournaal kijken, dat is toch overdreven. De leerlingen openen gewoon NU.nl. Daarnaast, 15-minuten-gesprekken zijn helemaal niet meer nodig. De docenten nemen gewoon een reel op via Instagram. Iedereen is altijd en van alles op de hoogte.
Omdenken scholen. TikTok tijdens de gymles is toch mega creatief. Of een lessenreeks verantwoordelijk om gaan met Tinder binnen de kleutergroepen zou geen verkeerde insteek zijn. Hoe eerder deze kinderen naar links en naar rechts swipen onder controle hebben hoe beter. Tinder voor Kinder.
Aan basisscholen nu de taak om de strijd rondom telefoongebruik in de klas met deze generatie aan te gaan. Verschillende creatieve oplossingen zijn de revue gepasseerd. Zo zijn er scholen die gebruik maken van telefoonkluizen en andere scholen hanteren weer een telefoontasjes beleid. Het zijn allemaal oplossingen die de nadruk leggen op beheersing. Het door opleggen van regels en consequenties afdwingen van gedrag. We weten ondertussen toch allemaal dat dit leidt tot een averechts effect. Mensen voelen zich opgesloten, geplaatst in hokjes, een slaaf van de maatschappij. Eigenlijk zouden we steeds meer moeten sturen op autonomie. En het fundament hiervan ligt in de basisscholen. Hiermee probeer ik te zeggen; leer de jeugdigen verantwoordelijk om te gaan met een mobiele telefoon en sociale media.
‘’De scholen zijn weer begonnen’’ staat groot geschreven op banners, die hangen aan het begin van een dorp of vlak bij basisschool gebouwen. Met de start van het nieuwe schooljaar laait ook de discussie rondom telefoongebruik in schoolgebouwen en in klaslokalen weer op. Vanaf het nieuwe schooljaar (2024-2025) is het gebruik van mobiele telefoon namelijk niet meer toegestaan op basisscholen en het (voortgezet) speciaal (basis)onderwijs. Dit gegeven is natuurlijk een doorn in het oog voor generatie Z of de nieuwe Alfa generatie. Gekscherend ook wel de duimgeneratie genoemd, verwijzend naar het gebruik van mobiele devices.
Deel deze pagina:
Tegenwoordig vinden jeugdigen het ontzettend lastig om een adequate hulpvraag te stellen aan de meester of juffrouw. Waarom laten we de kinderen geen appje versturen naar de lerares? Het voorkomt een hoop spanning en vermijdt tevens een hoop geschreeuw door de klas. Elke dag het jeugdjournaal kijken, dat is toch overdreven. De leerlingen openen gewoon NU.nl. Daarnaast, 15-minuten-gesprekken zijn helemaal niet meer nodig. De docenten nemen gewoon een reel op via Instagram. Iedereen is altijd en van alles op de hoogte.
Een mobiele telefoon biedt zoveel mogelijkheden en dan besluit de overheid om deze uitvinding te verbannen. Binnen onze maatschappij kunnen we niet meer zonder een mobiele telefoon. We bellen er niet alleen mee, maar we betalen ook met onze mobiel. We winkelen en communiceren ermee. Spelen spelletjes en knippen foto’s. We lezen zelfs PUIK op onze mobiele telefoon. Een leven zonder onze mobiel is als een Ikea zonder kasten. Waarom zou je er dan nog naar toe gaan?
Voor de duidelijke structuur, de heerlijke lunch, sociale contacten, woorden te leren die je nog niet kende of wellicht de gratis potloden? Misschien heeft Ikea, het leven en de basisschool stiekem toch wel meer te bieden dan alleen een digitale wereld. Behalve PUIK dan. Daar is nooit een volledige papieren versie van gedrukt.
Omdenken scholen. TikTok tijdens de gymles is toch mega creatief. Of een lessenreeks verantwoordelijk om gaan met Tinder binnen de kleutergroepen zou geen verkeerde insteek zijn. Hoe eerder deze kinderen naar links en naar rechts swipen onder controle hebben hoe beter. Tinder voor Kinder.
Aan basisscholen nu de taak om de strijd rondom telefoongebruik in de klas met deze generatie aan te gaan. Verschillende creatieve oplossingen zijn de revue gepasseerd. Zo zijn er scholen die gebruik maken van telefoonkluizen en andere scholen hanteren weer een telefoontasjes beleid. Het zijn allemaal oplossingen die de nadruk leggen op beheersing. Het door opleggen van regels en consequenties afdwingen van gedrag. We weten ondertussen toch allemaal dat dit leidt tot een averechts effect. Mensen voelen zich opgesloten, geplaatst in hokjes, een slaaf van de maatschappij. Eigenlijk zouden we steeds meer moeten sturen op autonomie. En het fundament hiervan ligt in de basisscholen. Hiermee probeer ik te zeggen; leer de jeugdigen verantwoordelijk om te gaan met een mobiele telefoon en sociale media.
‘’De scholen zijn weer begonnen’’ staat groot geschreven op banners, die hangen aan het begin van een dorp of vlak bij basisschool gebouwen. Met de start van het nieuwe schooljaar laait ook de discussie rondom telefoongebruik in schoolgebouwen en in klaslokalen weer op. Vanaf het nieuwe schooljaar (2024-2025) is het gebruik van mobiele telefoon namelijk niet meer toegestaan op basisscholen en het (voortgezet) speciaal (basis)onderwijs. Dit gegeven is natuurlijk een doorn in het oog voor generatie Z of de nieuwe Alfa generatie. Gekscherend ook wel de duimgeneratie genoemd, verwijzend naar het gebruik van mobiele devices.