Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.

Klik hier om je gratis in te schrijven voor Puik | Deel deze pagina:

PUIK VERHAAL
PUIK VERHAAL

Een algemene tendens onder huisartsen in Nederland is dat ze minder snel een eigen praktijk willen starten of overnemen, met name door de huidige wet- en regelgeving. Jelle beaamt dit: “Ik ben dokter geworden om mensen te kunnen helpen. Al het administratieve werk, contacten met de verzekeraar en andere randzaken; dat neemt ontzettend veel tijd in beslag en daar zit ik niet direct op te wachten.” Gelukkig kwam Tom daar om de hoek kijken. “Ik heb een achtergrond in het bedrijfsleven maar ben een aantal jaren geleden geswitcht naar de verpleging, mede vanuit een maatschappelijk oogpunt. Daar heb ik nooit spijt van gehad maar toch bleef het bedrijfsmatige van een huisartsen-praktijk mij ook trekken. Vandaar dat ik nu als praktijkmanager het mooie van beide kan combineren.” Tom en Jelle zijn zwagers van elkaar en kennen elkaar dus goed. Tom: “We hebben het er natuurlijk vaker over gehad en we merkten dat we op het gebied van de huisartsenzorg heel erg op een lijn zaten. Vandaar dat we de samenwerking zijn aangegaan.”

Huidig personeelsteam behouden

Jelle en Tom stappen in een relatief grote huisartsenpraktijk in; doordat de voormalige praktijken van drs. Albert en drs. Hufman al eerder waren samengevoegd, bestaat het uit bijna 5.000 patiënten. Jelle: “Omdat het gaat om een zeer grote groep patiënten hebben we daar best even over moeten nadenken. Die zorg draag ik natuurlijk niet alleen maar je bent wel eindverantwoordelijk. Gelukkig hebben we al gezien dat hier een heel goed, gemotiveerd team werkzaam is waar we niets dan lof voor hebben.” ‘Huisartsenzorg Peulen’ houdt vast aan het bestaande team van zo’n vijftien medewerkers bestaande uit artsen, een verpleegkundig specialist, doktersassistentes en praktijkondersteuners. Drs. Wijnands blijft dus als huisarts werkzaam in de praktijk en drs. Leeters en drs. Klis blijven aan als vaste waarnemers.” Ook hebben Jelle en Tom al twee nieuwe medewerkers aangenomen om het team verder te versterken.

Ervaring als dokter in Nieuw Zeeland

Jelle deed al ervaring op in het buitenland. “Ik heb ruim een jaar als dokter in Nieuw-Zeeland gewerkt in een gebied waar veel Maori leven. Heel mooi en interessant om mee te mogen maken; Maori maken namelijk veel gebruik van natuurlijke producten, ook als geneesmiddel. Daarnaast was de levensinstelling daar anders dan in Nederland. Bij de cultuur van de Maori hoort ziekte en doodgaan nog meer bij het leven; ze gaan er daar makkelijker mee om. Ik zat in een gebied waar maar twee ambulances beschikbaar waren in een gebied van 1,5 uur rijden. Toen ik een keer bij een patiënt was met een hartinfarct, bleken beide ambulances al opgeroepen te zijn. Dan kun je dus niets anders doen dan wachten. De familie legt zich daar dan gemakkelijker bij neer. Dat dichter bij de natuur staan en een grotere acceptatie van ziekte als onderdeel van het leven en minder het maakbaarheidsdenken waarbij mensen verwachten dat alles oplosbaar is… Daar heb ik wel eens heimwee naar.”

Vanaf januari 2024 zal Reuver een nieuwe huisartsenpraktijk hebben; Huisartsenzorg Peulen. Nadat de praktijken van drs. Albers en drs. Hufman in 2021 werden overgenomen door de regionale huisartsen coöperatie Cohesie, kende de praktijk wisselende huisartsen. Met drs. Jelle Peulen krijgt Reuver weer een eigen ‘dorpsdokter’. Dat zal Jelle samen doen met praktijkmanager Tom Houben die de dagelijkse gang van zaken van de huisartsenpraktijk voor zijn rekening zal nemen.

HUISARTSENZORG PEULEN

Inzetten op werknemerstevredenheid

Jelle en Tom vinden het zeer belangrijk om in te zetten op werknemerstevredenheid. Tom: “Goed kijken naar wat je medewerkers willen en hoe wij daar in kunnen helpen. Als een collega bijvoorbeeld niet naar de praktijk kan komen omdat zijn of haar kind ziek is of de auto kapot is, dan zullen wij er in de nabije toekomst voor gaan zorgen dat ze gewoon vanuit thuis kunnen werken, bijvoorbeeld door het gebruik van doorgeschakelde telefoons.” Jelle: “We gaan ook inzetten op opleiding. Er is een tekort aan medisch geschoold personeel, dan moet je er natuurlijk wel voor zorgen dat diegene die opleidingen aan het volgen zijn ergens terecht kunnen. Zo krijgen we later dit jaar een zij-instromer die al een beetje op leeftijd is. Veel bedrijven zijn daar niet zo happig op. Ik kijk daar anders naar; als iemand op latere leeftijd besluit dat hij de zorg in wil, dan zegt dat eigenlijk al genoeg over zijn motivatie”, aldus Jelle. De beide heren kijken ernaar uit om samen met alle medewerkers van Huisartsenzorg Peulen het beste uit ieders gezondheid te halen!

Veranderingen

Tom Houben is praktijkmanager én verpleegkundige. Hij is verantwoordelijk voor de bedrijfsvoering maar ook bijvoorbeeld een stuk spreekuurondersteuning waar nodig. “Ik vind het belangrijk om te zien wat er speelt in de praktijk. Als je dat niet doet, ben je in mijn ogen geen goede praktijkmanager.” Door hun ruime ervaring op diverse gebieden én hun maatschappelijke insteek, hebben Jelle en Tom een duidelijke visie hoe ze hun huisartsenzorg in willen richten. Jelle: “Er zijn zeker een aantal zaken die we aan gaan pakken. Zo zijn we al begonnen met de planning. We zorgen dat er iedere dag een aantal vrije plekken in de agenda staan. Als mensen dan ’s morgens met een ernstige klacht bellen, dan is de kans groot dat ze nog dezelfde dag geholpen kunnen worden. Daarmee ontlast je tevens de Huisartsenpost (HAP) en dat vinden we ook belangrijk.” Tom vult aan: “Daarnaast willen we de balie altijd bemand hebben. Dat is toch het visitekaartje van je praktijk en het werkt voor patiënten nu eenmaal prettig als ze direct ontvangen worden met een glimlach en weten dat ze gezien zijn. Tevens gaan we in de loop van komende maanden veel meer gebruik maken van het online patiënten-portaal, waar patiënten zelf hun dossier kunnen inzien door in te loggen met hun DigiD. Het is toch eigenlijk belachelijk dat een patiënt terug moet bellen voor bijvoorbeeld de uitslag van het bloedprikken terwijl dat gewoon online zichtbaar kan zijn.”

Dokteren zoals het bedoeld is

De 38-jarige Jelle heeft na zijn studie geneeskunde de specialisatie tot huisarts gevolgd aan de universiteit van Maastricht. De afgelopen tien jaar is hij bij verschillende huisartsenpraktijken werkzaam geweest als waarnemend huisarts, voornamelijk in de regio Roermond. “Dan liep ik toch altijd weer tegen dingen aan die ik graag anders zou willen zien. Nu krijgen we de kans om het te doen zoals wij denken dat het goed is of anders gezegd, te ‘dokteren zoals het bedoeld is’.” Jelle woont al enkele jaren in Reuver. “Ik vind het belangrijk om een band met patiënten te kunnen opbouwen, ze echt te leren kennen. Dat kan eigenlijk alleen maar als je lang op dezelfde plek werkt of dus je eigen praktijk hebt. Vaak herken je dan veel makkelijker waar klachten vandaan komen. Een oplossing ligt zeker niet altijd in het geven van een pilletje, daar ben ik sowieso geen fan van.” Jelle vindt het belangrijk om er voor zijn patiënten te zijn. “Soms kun je iemand niet meer beter maken maar wel nog iets betekenen, bijvoorbeeld bij het stukje stervensbegeleiding.“

Veranderingen

Tom Houben is praktijkmanager én verpleegkundige. Hij is verantwoordelijk voor de bedrijfsvoering maar ook bijvoorbeeld een stuk spreekuurondersteuning waar nodig. “Ik vind het belangrijk om te zien wat er speelt in de praktijk. Als je dat niet doet, ben je in mijn ogen geen goede praktijkmanager.” Door hun ruime ervaring op diverse gebieden én hun maatschappelijke insteek, hebben Jelle en Tom een duidelijke visie hoe ze hun huisartsenzorg in willen richten. Jelle: “Er zijn zeker een aantal zaken die we aan gaan pakken. Zo zijn we al begonnen met de planning. We zorgen dat er iedere dag een aantal vrije plekken in de agenda staan. Als mensen dan ’s morgens met een ernstige klacht bellen, dan is de kans groot dat ze nog dezelfde dag geholpen kunnen worden. Daarmee ontlast je tevens de Huisartsenpost (HAP) en dat vinden we ook belangrijk.” Tom vult aan: “Daarnaast willen we de balie altijd bemand hebben. Dat is toch het visitekaartje van je praktijk en het werkt voor patiënten nu eenmaal prettig als ze direct ontvangen worden met een glimlach en weten dat ze gezien zijn. Tevens gaan we in de loop van komende maanden veel meer gebruik maken van het online patiënten-portaal, waar patiënten zelf hun dossier kunnen inzien door in te loggen met hun DigiD. Het is toch eigenlijk belachelijk dat een patiënt terug moet bellen voor bijvoorbeeld de uitslag van het bloedprikken terwijl dat gewoon online zichtbaar kan zijn.”

Huidig personeelsteam behouden

Jelle en Tom stappen in een relatief grote huisartsenpraktijk in; doordat de voormalige praktijken van drs. Albert en drs. Hufman al eerder waren samengevoegd, bestaat het uit bijna 5.000 patiënten. Jelle: “Omdat het gaat om een zeer grote groep patiënten hebben we daar best even over moeten nadenken. Die zorg draag ik natuurlijk niet alleen maar je bent wel eindverantwoordelijk. Gelukkig hebben we al gezien dat hier een heel goed, gemotiveerd team werkzaam is waar we niets dan lof voor hebben.” ‘Huisartsenzorg Peulen’ houdt vast aan het bestaande team van zo’n vijftien medewerkers bestaande uit artsen, een verpleegkundig specialist, doktersassistentes en praktijkondersteuners. Drs. Wijnands blijft dus als huisarts werkzaam in de praktijk en drs. Leeters en drs. Klis blijven aan als vaste waarnemers.” Ook hebben Jelle en Tom al twee nieuwe medewerkers aangenomen om het team verder te versterken.

Inzetten op werknemerstevredenheid

Jelle en Tom vinden het zeer belangrijk om in te zetten op werknemerstevredenheid. Tom: “Goed kijken naar wat je medewerkers willen en hoe wij daar in kunnen helpen. Als een collega bijvoorbeeld niet naar de praktijk kan komen omdat zijn of haar kind ziek is of de auto kapot is, dan zullen wij er in de nabije toekomst voor gaan zorgen dat ze gewoon vanuit thuis kunnen werken, bijvoorbeeld door het gebruik van doorgeschakelde telefoons.” Jelle: “We gaan ook inzetten op opleiding. Er is een tekort aan medisch geschoold personeel, dan moet je er natuurlijk wel voor zorgen dat diegene die opleidingen aan het volgen zijn ergens terecht kunnen. Zo krijgen we later dit jaar een zij-instromer die al een beetje op leeftijd is. Veel bedrijven zijn daar niet zo happig op. Ik kijk daar anders naar; als iemand op latere leeftijd besluit dat hij de zorg in wil, dan zegt dat eigenlijk al genoeg over zijn motivatie”, aldus Jelle. De beide heren kijken ernaar uit om samen met alle medewerkers van Huisartsenzorg Peulen het beste uit ieders gezondheid te halen!

Ervaring als dokter in Nieuw Zeeland

Jelle deed al ervaring op in het buitenland. “Ik heb ruim een jaar als dokter in Nieuw-Zeeland gewerkt in een gebied waar veel Maori leven. Heel mooi en interessant om mee te mogen maken; Maori maken namelijk veel gebruik van natuurlijke producten, ook als geneesmiddel. Daarnaast was de levensinstelling daar anders dan in Nederland. Bij de cultuur van de Maori hoort ziekte en doodgaan nog meer bij het leven; ze gaan er daar makkelijker mee om. Ik zat in een gebied waar maar twee ambulances beschikbaar waren in een gebied van 1,5 uur rijden. Toen ik een keer bij een patiënt was met een hartinfarct, bleken beide ambulances al opgeroepen te zijn. Dan kun je dus niets anders doen dan wachten. De familie legt zich daar dan gemakkelijker bij neer. Dat dichter bij de natuur staan en een grotere acceptatie van ziekte als onderdeel van het leven en minder het maakbaarheidsdenken waarbij mensen verwachten dat alles oplosbaar is… Daar heb ik wel eens heimwee naar.”

Een algemene tendens onder huisartsen in Nederland is dat ze minder snel een eigen praktijk willen starten of overnemen, met name door de huidige wet- en regelgeving. Jelle beaamt dit: “Ik ben dokter geworden om mensen te kunnen helpen. Al het administratieve werk, contacten met de verzekeraar en andere randzaken; dat neemt ontzettend veel tijd in beslag en daar zit ik niet direct op te wachten.” Gelukkig kwam Tom daar om de hoek kijken. “Ik heb een achtergrond in het bedrijfsleven maar ben een aantal jaren geleden geswitcht naar de verpleging, mede vanuit een maatschappelijk oogpunt. Daar heb ik nooit spijt van gehad maar toch bleef het bedrijfsmatige van een huisartsen-praktijk mij ook trekken. Vandaar dat ik nu als praktijkmanager het mooie van beide kan combineren.” Tom en Jelle zijn zwagers van elkaar en kennen elkaar dus goed. Tom: “We hebben het er natuurlijk vaker over gehad en we merkten dat we op het gebied van de huisartsenzorg heel erg op een lijn zaten. Vandaar dat we de samenwerking zijn aangegaan.”

Vanaf januari 2024 zal Reuver een nieuwe huisartsenpraktijk hebben; Huisartsenzorg Peulen. Nadat de praktijken van drs. Albers en drs. Hufman in 2021 werden overgenomen door de regionale huisartsen coöperatie Cohesie, kende de praktijk wisselende huisartsen. Met drs. Jelle Peulen krijgt Reuver weer een eigen ‘dorpsdokter’. Dat zal Jelle samen doen met praktijkmanager Tom Houben die de dagelijkse gang van zaken van de huisartsenpraktijk voor zijn rekening zal nemen.

Dokteren zoals het bedoeld is

De 38-jarige Jelle heeft na zijn studie geneeskunde de specialisatie tot huisarts gevolgd aan de universiteit van Maastricht. De afgelopen tien jaar is hij bij verschillende huisartsenpraktijken werkzaam geweest als waarnemend huisarts, voornamelijk in de regio Roermond. “Dan liep ik toch altijd weer tegen dingen aan die ik graag anders zou willen zien. Nu krijgen we de kans om het te doen zoals wij denken dat het goed is of anders gezegd, te ‘dokteren zoals het bedoeld is’.” Jelle woont al enkele jaren in Reuver. “Ik vind het belangrijk om een band met patiënten te kunnen opbouwen, ze echt te leren kennen. Dat kan eigenlijk alleen maar als je lang op dezelfde plek werkt of dus je eigen praktijk hebt. Vaak herken je dan veel makkelijker waar klachten vandaan komen. Een oplossing ligt zeker niet altijd in het geven van een pilletje, daar ben ik sowieso geen fan van.” Jelle vindt het belangrijk om er voor zijn patiënten te zijn. “Soms kun je iemand niet meer beter maken maar wel nog iets betekenen, bijvoorbeeld bij het stukje stervensbegeleiding.“

Klik hier om je gratis in te schrijven voor Puik | Deel deze pagina:

PUIK VERHAAL
HUISARTSENZORG PEULEN