Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.

Klik hier om je gratis in te  schrijven voor Puik | Deel deze pagina:

Doe altijd aangifte bij de politie. Dat kan bijvoorbeeld via 0900 - 8844. Meer informatie over aangifte doen van deze en andere cyberdelicten? Kijk op www.politie.nl

Bel ook direct je bank. Zowel ter voorkoming van (vervolg)schade, als voor het aanvragen van mogelijke compensatie.

Wat moet ik doen als ik al slachtoffer ben van bankhelpdeskfraude?
Wat kan ik doen als ik zo’n telefoontje krijg?
Hoe herken ik bankhelpdeskfraude?

Verbreek de verbinding. Bel dan zelf je bank via een algemeen bekend nummer en wacht tot je iemand aan de lijn krijgt. Dan kun je zelf controleren of datgene wat is verteld wel klopt.

Let op: Banken en andere instanties vragen nooit om geld over te maken naar een andere.

  • Een bank zal nooit jouw saldo vragen, ook niet als controlevraag.

  • Een bank zal je nooit vragen om geld over te maken naar een andere rekening, ‘kluisrekening’ of ‘veilige rekening’. Zulke rekeningen bestaan niet.

  • Jouw bank zal je nooit onder druk zetten zo snel mogelijk te handelen. Een bank heeft namelijk zelf de mogelijkheid om een rekening te blokkeren als dat nodig is.

  • Komt een leidinggevende aan de lijn? Let op, dat is ook een oplichter die in het complot zit.

De oplichter doet zich telefonisch voor als iemand van je bank of een andere instantie. Het telefoonnummer wordt gemanipuleerd, waardoor het lijkt als of de bank contact met jou opneemt. De oplichter zegt dat er wat mis is met je betaalrekening of bankaccount en vraagt om geld over te maken naar een zogenaamde kluisrekening of veilige rekening. Ook kan de oplichter vragen om privé- of inloggegevens. In andere gevallen komt er zogenaamd iemand van de bank de pinpas ‘met spoed’ bij hen thuis ophalen en wordt de pincode ontfutseld. Daarna wordt het geld snel weg gepind.

Beste bewoners van de gemeente Beesel,

De laatste weken zien wij een toename in oplichtingen in de gemeente. Met name de senioren zijn hiervan slachtoffer geworden. Via dit bericht willen wij jullie vragen om extra alert te zijn en dit bericht te verspreiden, zodat we toekomstige slachtoffers kunnen voorkomen.

Tips van wijkagenten Reuver/Beesel
Lisanne Faessen en Joury Nabuurs

Hoe gaat een oplichter te werk?
FRAUDE

Klik hier om je gratis in te  schrijven voor Puik | Deel deze pagina:

Doe altijd aangifte bij de politie. Dat kan bijvoorbeeld via 0900 - 8844. Meer informatie over aangifte doen van deze en andere cyberdelicten? Kijk op www.politie.nl

Bel ook direct je bank. Zowel ter voorkoming van (vervolg)schade, als voor het aanvragen van mogelijke compensatie.

Wat moet ik doen als ik al slachtoffer ben van bankhelpdeskfraude?

Verbreek de verbinding. Bel dan zelf je bank via een algemeen bekend nummer en wacht tot je iemand aan de lijn krijgt. Dan kun je zelf controleren of datgene wat is verteld wel klopt.

Let op: Banken en andere instanties vragen nooit om geld over te maken naar een andere.

Wat kan ik doen als ik zo’n telefoontje krijg?
  • Een bank zal nooit jouw saldo vragen, ook niet als controlevraag.

  • Een bank zal je nooit vragen om geld over te maken naar een andere rekening, ‘kluisrekening’ of ‘veilige rekening’. Zulke rekeningen bestaan niet.

  • Jouw bank zal je nooit onder druk zetten zo snel mogelijk te handelen. Een bank heeft namelijk zelf de mogelijkheid om een rekening te blokkeren als dat nodig is.

  • Komt een leidinggevende aan de lijn? Let op, dat is ook een oplichter die in het complot zit.

Hoe herken ik bankhelpdeskfraude?

De oplichter doet zich telefonisch voor als iemand van je bank of een andere instantie. Het telefoonnummer wordt gemanipuleerd, waardoor het lijkt als of de bank contact met jou opneemt. De oplichter zegt dat er wat mis is met je betaalrekening of bankaccount en vraagt om geld over te maken naar een zogenaamde kluisrekening of veilige rekening. Ook kan de oplichter vragen om privé- of inloggegevens. In andere gevallen komt er zogenaamd iemand van de bank de pinpas ‘met spoed’ bij hen thuis ophalen en wordt de pincode ontfutseld. Daarna wordt het geld snel weg gepind.

Hoe gaat een oplichter te werk?

Beste bewoners van de gemeente Beesel,

De laatste weken zien wij een toename in oplichtingen in de gemeente. Met name de senioren zijn hiervan slachtoffer geworden. Via dit bericht willen wij jullie vragen om extra alert te zijn en dit bericht te verspreiden, zodat we toekomstige slachtoffers kunnen voorkomen.

Tips van wijkagenten Reuver/Beesel
Lisanne Faessen en Joury Nabuurs

FRAUDE