Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.

Klik hier om je gratis in te  schrijven voor Puik | Deel deze pagina:

v.l.n.r.: Jan Stinges, assistente Charlotte v.d. Bogaerd, Huub Curvers en assistente Monique Smeets

Veel nuttige informatie via de website

Marlies en Sylvia gaan niet alleen met hun tijd mee  op het gebied van werkwijzen en teamsamenstellingen maar zeker ook qua digitale mogelijkheden. Voordat een patiënt daadwerkelijk voor een afspraak komt, kan er al het nodige voorwerk plaatsgevonden hebben via de website. Sylvia: “Hier kunnen mensen een checklist invullen om te kijken of ze wel moeten bellen voor een afspraak of niet. Dat werkt prima zien wij ook via de achterkant.” Daarnaast kan er nog veel meer gedaan worden via het internet; laboratoriumuitslagen inzien, het plannen van een afspraak maar ook voor bijvoorbeeld een email-consult. Marlies: “Wij zijn aangesloten op thuisarts.nl. Daar is zeer veel betrouwbare informatie te vinden over ziekte en gezondheid gemaakt door huisartsen zelf.”

Druk op huisartsenzorg en Covid-crisis

In de loop der jaren groeit huisartsenpraktijk Wessels en Wegewijs gestaag door én verhuizen ze naar de gloednieuwe zorglocatie Pro Vita waar diverse zorgverleners onder een dak zitten. Alles verloopt op rolletjes totdat er een paar jaar geleden plotseling een zware periode aanbreekt. Sylvia: “De druk op de huisartsenzorg was al aan het toenemen toen de covid-crisis er nog eens overheen kwam met alle gevolgen van dien. Op enig moment hebben we tegen elkaar gezegd; dit kan zo niet langer, anders gaan we er zelf aan onderdoor.” Besloten werd onder andere om uit eigen portemonnee extra personeel aan te trekken.” Marlies: “Daarnaast deden we mee aan de pilot Meer Tijd Voor De Patiënt. Door bijvoorbeeld anders te werken in de praktijk en door betere samenwerking met andere zorgverleners, blijft er meer tijd over voor de patiënt. We merken steeds vaker dat een consult van tien minuten te kort is. Het streven is dan ook om een kwartier de tijd voor een patiënt te hebben.”

Werken als een team

Een andere belangrijke ontwikkeling die de huisartsenpraktijk van Sylvia en Marlies heeft doorgemaakt, is de specialisatie en uitbreiding van het personeel. Waar je vroeger naar ‘de dokter’ ging, staan er bij Wessels en Wegewijs diverse zorgverleners klaar met ieder zijn of haar eigen taken en soms specialisaties. Marlies: “We zijn steeds meer gaan werken als een team. We zijn op dit moment met vijf huisartsen en zes doktersassistenten maar ook met twee verpleegkundige specialisten. Zij nemen veel taken over die een huisarts normaal gesproken doet zoals het afnemen van een anamnese, een lichamelijk onderzoek, het stellen van een diagnose of het voorschrijven van medicijnen. Daarnaast zijn er nog praktijkondersteuners waarbij we ook kunnen terugvallen op een praktijkondersteuner GGZ. Die is er speciaal voor mensen met psychische klachten.” Syliva: “We merken dat die samenwerking tussen verschillende zorgspecialisten steeds belangrijker wordt. Zo hebben wij zeer regelmatig overleg met de fysiotherapeuten. Dat zijn belangrijke zaken die als de druk op de huisartsen te hoog wordt, vaak als eerste wegvallen.” 

De patiënt écht kunnen helpen

Dat een paar minuten extra echt verschil kunnen maken, daar zijn de huisartsen van overtuigd. Marlies: “Hoe meer tijd je voor een patiënt hebt, hoe beter je kunt doorvragen en hem of haar van advies kunt voorzien. Is het probleem wel echt fysiek of is dat het gevolg van bijvoorbeeld stress? Heeft die buikpijn een medische oorzaak of heeft het ermee te maken dat je net een sterfgeval in de familie hebt meegemaakt? Dan is het ook een voordeel dat we hier al bijna twintig jaar zitten en veel van onze patiënten en hun omstandigheden weten en feitelijk met ze zijn meegegroeid. Het is eigenlijk heel simpel; je wilt een patiënt echt kunnen helpen in plaats van maar een recept uit te schrijven. Uiteindelijk ben je daarvoor huisarts geworden.”

Prettige werksfeer in de gehele praktijk

Waar de huisartsenpraktijken eerst in een groot overkoepelend samenwerkingsverband zaten, is  dat nu opgesplitst. Daardoor werd ook het ondersteunend personeel opgesplitst. Dat heeft volgens Sylvia en Marlies echt als een voordeel gewerkt. Sylvia: “We zijn als team veel hechter geworden. We merken het aan veel dingen; zo hebben wij niet alleen meer tijd voor de patiënt maar zeker ook voor het personeel. We kunnen met elkaar praten over dingen, met elkaar sparren. Maar ook iets heel eenvoudigs; er is gewoon weer tijd voor pauze. Dat is er in de hectische periode lang niet geweest. Je merkt ook dat het personeel het naar zijn heeft. Ik denk dat dat ook op de praktijk in zijn geheel afstraalt.” Dat de werkdruk bji Wessels en Wegewijs niet te hoog is, lijkt een uitzondering te zijn. Marlies: “Op veel plaatsen loopt het bij huisartsen op dit moment echt over. Wij prijzen ons dus erg gelukkig met onze situatie. Maar deze is ons ook zeker niet aan komen waaien. We hebben echt geïnvesteerd in ons team en onze manier van werken.” 

PUIK VERHAAL

Hoewel de tongval nog steeds verraadt dat het hier geen geboren en getogen Reuvernaren betreft, zijn Sylvia Wessels en Marlies Wegewijs inmiddels wel meer dan ingeburgerd. Dat mag ook wel als je hier al bijna twintig jaar als huisarts aan het werk bent. Hoe dat precies verliep? Marlies legt het uit: “We ontmoetten elkaar in Maastricht tijdens onze studie en we bleven vervolgens ‘hangen’ in Limburg; ik werd gevraagd om in Reuver als waarnemend huisarts aan de slag te gaan en vroeg Sylvia erbij. We draaiden een jaar lang proef om te kijken hoe het beviel, daarna namen we de huisartsenpraktijk definitief over.” 

Huisartsen Sylvia Wessels en Marlies Wegewijs bijna twintig jaar werkzaam in Reuver

Klik hier om je gratis in te  schrijven voor Puik | Deel deze pagina:

Veel nuttige informatie via de website

Marlies en Sylvia gaan niet alleen met hun tijd mee  op het gebied van werkwijzen en teamsamenstellingen maar zeker ook qua digitale mogelijkheden. Voordat een patiënt daadwerkelijk voor een afspraak komt, kan er al het nodige voorwerk plaatsgevonden hebben via de website. Sylvia: “Hier kunnen mensen een checklist invullen om te kijken of ze wel moeten bellen voor een afspraak of niet. Dat werkt prima zien wij ook via de achterkant.” Daarnaast kan er nog veel meer gedaan worden via het internet; laboratoriumuitslagen inzien, het plannen van een afspraak maar ook voor bijvoorbeeld een email-consult. Marlies: “Wij zijn aangesloten op thuisarts.nl. Daar is zeer veel betrouwbare informatie te vinden over ziekte en gezondheid gemaakt door huisartsen zelf.”

Prettige werksfeer in de gehele praktijk

Waar de huisartsenpraktijken eerst in een groot overkoepelend samenwerkingsverband zaten, is  dat nu opgesplitst. Daardoor werd ook het ondersteunend personeel opgesplitst. Dat heeft volgens Sylvia en Marlies echt als een voordeel gewerkt. Sylvia: “We zijn als team veel hechter geworden. We merken het aan veel dingen; zo hebben wij niet alleen meer tijd voor de patiënt maar zeker ook voor het personeel. We kunnen met elkaar praten over dingen, met elkaar sparren. Maar ook iets heel eenvoudigs; er is gewoon weer tijd voor pauze. Dat is er in de hectische periode lang niet geweest. Je merkt ook dat het personeel het naar zijn heeft. Ik denk dat dat ook op de praktijk in zijn geheel afstraalt.” Dat de werkdruk bji Wessels en Wegewijs niet te hoog is, lijkt een uitzondering te zijn. Marlies: “Op veel plaatsen loopt het bij huisartsen op dit moment echt over. Wij prijzen ons dus erg gelukkig met onze situatie. Maar deze is ons ook zeker niet aan komen waaien. We hebben echt geïnvesteerd in ons team en onze manier van werken.” 

Werken als een team

Een andere belangrijke ontwikkeling die de huisartsenpraktijk van Sylvia en Marlies heeft doorgemaakt, is de specialisatie en uitbreiding van het personeel. Waar je vroeger naar ‘de dokter’ ging, staan er bij Wessels en Wegewijs diverse zorgverleners klaar met ieder zijn of haar eigen taken en soms specialisaties. Marlies: “We zijn steeds meer gaan werken als een team. We zijn op dit moment met vijf huisartsen en zes doktersassistenten maar ook met twee verpleegkundige specialisten. Zij nemen veel taken over die een huisarts normaal gesproken doet zoals het afnemen van een anamnese, een lichamelijk onderzoek, het stellen van een diagnose of het voorschrijven van medicijnen. Daarnaast zijn er nog praktijkondersteuners waarbij we ook kunnen terugvallen op een praktijkondersteuner GGZ. Die is er speciaal voor mensen met psychische klachten.” Syliva: “We merken dat die samenwerking tussen verschillende zorgspecialisten steeds belangrijker wordt. Zo hebben wij zeer regelmatig overleg met de fysiotherapeuten. Dat zijn belangrijke zaken die als de druk op de huisartsen te hoog wordt, vaak als eerste wegvallen.” 

De patiënt écht kunnen helpen

Dat een paar minuten extra echt verschil kunnen maken, daar zijn de huisartsen van overtuigd. Marlies: “Hoe meer tijd je voor een patiënt hebt, hoe beter je kunt doorvragen en hem of haar van advies kunt voorzien. Is het probleem wel echt fysiek of is dat het gevolg van bijvoorbeeld stress? Heeft die buikpijn een medische oorzaak of heeft het ermee te maken dat je net een sterfgeval in de familie hebt meegemaakt? Dan is het ook een voordeel dat we hier al bijna twintig jaar zitten en veel van onze patiënten en hun omstandigheden weten en feitelijk met ze zijn meegegroeid. Het is eigenlijk heel simpel; je wilt een patiënt echt kunnen helpen in plaats van maar een recept uit te schrijven. Uiteindelijk ben je daarvoor huisarts geworden.”

Druk op huisartsenzorg en Covid-crisis

In de loop der jaren groeit huisartsenpraktijk Wessels en Wegewijs gestaag door én verhuizen ze naar de gloednieuwe zorglocatie Pro Vita waar diverse zorgverleners onder een dak zitten. Alles verloopt op rolletjes totdat er een paar jaar geleden plotseling een zware periode aanbreekt. Sylvia: “De druk op de huisartsenzorg was al aan het toenemen toen de covid-crisis er nog eens overheen kwam met alle gevolgen van dien. Op enig moment hebben we tegen elkaar gezegd; dit kan zo niet langer, anders gaan we er zelf aan onderdoor.” Besloten werd onder andere om uit eigen portemonnee extra personeel aan te trekken.” Marlies: “Daarnaast deden we mee aan de pilot Meer Tijd Voor De Patiënt. Door bijvoorbeeld anders te werken in de praktijk en door betere samenwerking met andere zorgverleners, blijft er meer tijd over voor de patiënt. We merken steeds vaker dat een consult van tien minuten te kort is. Het streven is dan ook om een kwartier de tijd voor een patiënt te hebben.”

Hoewel de tongval nog steeds verraadt dat het hier geen geboren en getogen Reuvernaren betreft, zijn Sylvia Wessels en Marlies Wegewijs inmiddels wel meer dan ingeburgerd. Dat mag ook wel als je hier al bijna twintig jaar als huisarts aan het werk bent. Hoe dat precies verliep? Marlies legt het uit: “We ontmoetten elkaar in Maastricht tijdens onze studie en we bleven vervolgens ‘hangen’ in Limburg; ik werd gevraagd om in Reuver als waarnemend huisarts aan de slag te gaan en vroeg Sylvia erbij. We draaiden een jaar lang proef om te kijken hoe het beviel, daarna namen we de huisartsenpraktijk definitief over.” 

PUIK VERHAAL
Huisartsen Sylvia Wessels en Marlies Wegewijs bijna twintig jaar werkzaam in Reuver