PUIK VERHAAL

Nieuwe Dirigent

interview

Stel je kort even voor: naam, leeftijd, woonplaats, wat is je ‘muzikale ervaring’ of anders gezegd wat heb je voorheen gedaan of doe je nog meer?

Ik ben Roy Derix, 27 jaar oud, geboren en getogen in Roermond. Vanaf dat ik 4 jaar oud was speel ik slagwerk. Inmiddels zijn daar een aantal andere instrumenten zoals trompet en saxofoon bij gekomen. Ik heb in Amsterdam aan het conservatorium gestudeerd: slagwerk en HAFA-directie. Na mijn studie ben ik teruggekomen naar Roermond waar ik inmiddels veel verschillende dingen doe. Ik geef slagwerklessen, geef op basisscholen les in slagwerk en blaasinstrumenten en ik ben dirigent van verschillende muziekverenigingen, waaronder twee slagwerkgroepen, een jeugdorkest en Musikverein Obspringen, waar we in oktober een concert mee hebben gehad. En nu dus ook TFK St. Barbara Reuver.

Waarom/waardoor heb je gekozen om dirigent te worden van TFK St. Barbara?

De vorige dirigent van het TFK, Peter Heijnen, was van kinds af aan mijn slagwerkleraar. Via hem heb ik een jaar of 12 geleden het korps leren kennen. Later heb ik er nog eens een paar groepsrepetities gegeven aan de slagwerksectie. Toen de vacature voor een nieuwe dirigent werd geplaatst, heb ik eerlijk gezegd getwijfeld of het wat voor mij zou zijn. Want ja, een trommel- en fluiterkorps is toch wel wat anders dan een harmonie of een fanfare. Ik wist dus niet zo goed wat ik ervan moest verwachten. We zijn toch met elkaar in gesprek gegaan en dat voelde eigenlijk meteen al heel goed. Het leek me een gemotiveerde club met ambitie, die niet bang is om te veranderen en met de tijd mee te gaan. Na een proefrepetitie bleek het ook op muzikaal vlak te klikken en ben ik dus na de zomer gestart als dirigent.

Kun je aangeven wat dirigeren van een muziekgezelschap voor jou precies inhoudt?

Mensen zien een dirigent vaak als iemand die op het concert “de maat slaat”. Maar een dirigent doet natuurlijk veel meer. Tijdens alle repetities voorafgaand aan een concert moet je als dirigent zorgen dat het orkest een geheel wordt. Vergelijk het maar met een coach van een voetbalelftal: iedereen kan al muziek maken, maar we moeten op elkaar kunnen anticiperen, een gezamenlijke tactiek voor een muziekstuk creëren en echt als team samenwerken. Daar moet een dirigent allemaal voor zorgen. Daarnaast ben je in een vereniging vaak de enige professionele muzikant, en moet je dus veel aansturen bij muziekkeuze, partijen geschikt maken voor alle muzikanten en concerten in elkaar draaien.

Wat trekt je zo aan in het dirigentschap?

Ik zie een orkest als een groot muziekinstrument, waarbij ik aan de knopjes moet draaien en alles op elkaar moet afstellen om uiteindelijk een mooi stuk muziek neer te zetten. En zo’n orkest is het mooiste muziekinstrument wat er is, omdat je zo enorm veel mogelijkheden hebt met de verschillende klanken. Het is allermooiste van mijn vak wanneer dit op een concert allemaal bij elkaar komt. Dan is het echt puur genieten.

Hoe zie jij de toekomst van het gezamenlijk muziek maken in een groter korps zoals een fluiterkorps of harmonie?

Ik kan natuurlijk met mijn 27 jaar niet meepraten over hoe het “vroeger” was. Maar volgens mij zijn er nog genoeg mensen die met plezier muziek maken. Misschien niet altijd meer in orkesten van 60 muzikanten, maar met 30 mensen kun je ook heel fijn werken. Het is wel belangrijk dat een vereniging actief blijft, vernieuwend bezig is en met alle leden samen de neuzen dezelfde richting op heeft staan. Dan kun je als muziekgezelschap nog jaren mee.

De jeugd kiest niet meer automatisch voor een muziekvereniging. Wat zou jij tegen deze jeugd en/of ouders willen zeggen?

Kom eens kijken, probeer het eens uit. Ik geloof niet dat kinderen geen muziek meer willen maken, maar ze weten vaak niet eens dat het bestaat. Ik merk op scholen waar een muziekvereniging erg actief is dat er toch veel interesse is onder de kinderen. Wanneer muziek maken weer een gegeven wordt, in plaats van iets wat zich ergens op de achtergrond afspeelt, komt de interesse vanzelf.


Als TFK hebben we daar nog een grotere uitdaging, omdat dit helemaal iets onbekends is. Ik had dat zelf ook toen er een nieuwe dirigent gezocht werd en ik merk het ook aan het publiek. Niemand weet wat ze ervan moeten verwachten, en de meeste mensen worden positief verrast. Het is belangrijk dat we ons meer profileren en dat het publiek ons leert kennen.

Je bent nu enkele maanden aan de slag en hebt net je eerste concert met het TFK achter de rug. Wat is je doelstelling voor 2020?

Ons eerste concert, samen dus met Musikverein Obspringen, was een hele mooie start voor mij. We zijn nu bezig voorbereidingen te treffen voor een groot concert in het kader van 75 jaar bevrijding. Dat wordt mijn eerste concert dat we zelf organiseren. Daarnaast zijn we op zoek naar vernieuwing in ons repertoire en nieuwe, moderne manieren van optreden. Veel ambities dus van mij maar ook vanuit het orkest!

Tot slot, kom je ook naar de Mansluujzitting?

Ik heb laatst al meegedaan aan Ruiverpedia, dus wie weet…

Klik hier om je gratis in te schrijven voor Puik | Deel deze pagina: