PUIK VERHAAL

Ghana reis oktober 2019

Voor de derde keer gaan leerlingen van Bisschoppelijk College Broekhin Reuver (Grescollege) op studiereis naar Ghana in Afrika. Zestien jongens en meiden van het vmbo en de havo gaan 12 dagen lang onder begeleiding van hun leraren, Margreet Bicker en Terence Vroomen, verschillende scholen bezoeken en activiteiten opzetten. Binnen Ghana reizen ze naar verschillende gebieden. Dit is het eerste deel van hun reisverslag.

Dag 1: Vrijdag 4 oktober:

Na 6 maanden voorbereiding zijn we op vrijdag 4 oktober met een groep van 16 3de jaars leerlingen vanuit Düsseldorf vertrokken naar Ghana. Eenmaal afscheid genomen van de ouders kon de reis gaan beginnen, met voor verschillende leerlingen de eerste ervaringen met vliegen. Eenmaal aangekomen in Accra kwamen de eerste indrukken snel binnen: de warmte, de vele mensen om ons heen, de chaos… Buiten het vliegveld staat onze gids en vriend Cyprus op ons te wachten met zijn crew te wachten. Op de inmiddels voor ons befaamde busje moesten we eerst onze bagage op het dak laden, voordat we konden doorrijden naar onze accommodatie: een hotel net buiten Accra dat beheerd werd door een Nederlands stel, Henk en Joa. De eerste indrukken onderweg waren al overweldigend.

We werden hartelijk op de
lokale school verwelkomt met
een warm welkomstfestijn

Dag 2: Zaterdag 5 oktober:

Vandaag gingen we naar Kitase, een klein dorpje ten noorden van Accra. We werden hartelijk op de lokale school verwelkomt met een warm welkomstfestijn. Ze hadden dansoptredens voor ons en we mochten in kleine groepjes stukjes van de les meedoen, met de leerlingen praten en ons zelfgemaakt kwartetspel uitleggen en spelen. In de middag zijn we met de meegebrachte sporttassen naar de Kitase Action Boys gegaan. We kregen een rondleiding op de campus die Venlonaar Bart van Grinten (Co Foundation) heeft opgezet. Hier krijgen getalenteerde jonge voetballers de kans om hun talent te ontwikkelen en door te groeien. Daarnaast bieden ze daar onderwijs en onderdak aan. De trainer vertelde ons dat er al een aantal jongens gescout zijn die bij het nationale team en in het buitenland voetballen, zoals in Kenia. Er zijn op dit moment ook een aantal jongens uit Kitase die in Venlo de kans hebben gekregen om daar stage te lopen.

We hebben de sporttassen (gesponsord door VVV Venlo) overhandigd met daarin sportkleding, schoenen en 60 voetballen. De leiders en de jongens waren hier heel blij mee.

Na een warming up hebben we ons verdeeld over drie teams met de Kitase Action boys. We hebben 3 vriendschappelijke wedstrijden van elk 10 min gespeeld. Dit was voor allemaal een leuke ervaring om kennis te maken met elkaar. In de avond hebben we met de groep geëvalueerd en de eerste indrukken besproken.

Dag 3: Zondag 6 oktober:

Na het ontbijt zijn we naar de kerk gegaan om een Ghanese kerkdienst mee te mogen maken. Dit was een erg leuke en gezellige aangelegenheid, waarbij we lekker mee mochten dansen en zingen. Hierna hebben we al onze bagage weer op de bus geplaatst en zijn we naar Cape Coast (Hans Cottage Botel) gereden met de bus. Gedurende de bijna 4 uur durende rit hebben we veel indrukken op kunnen doen en lekker genoten van de gezellige muziek. Nadat we ons gesetteld hadden, hadden een aantal leerlingen de lunch klaargemaakt en na de lekkere lunch hebben we lekker gezwommen. Na het avondeten hebben we de dagelijkse evaluatie gedaan met de groep. Iedere dag houden de leerlingen een soort van dagboek bij waarin ze hun ervaringen delen, noteren hoe ze zich voelen en zelfreflectie houden. Deze avond hebben we het kwaliteitenspel gespeeld, waarbij de leerlingen van elkaar opschrijven wat zijn goed aan hun vinden. Dit bracht naderhand veel gesprekstof onderling met zich mee en ze leren anders naar elkaar te kijken & leren dingen over zichzelf. Het was voor de leerlingen een mooie en waardevolle ervaring omdat ze op deze manier, anders naar elkaar gingen kijken en meer oog kregen over hun eigen kwaliteiten en de potentie van de groep.

Dag 4: Maandag 7 oktober

Na het ontbijt zijn 4 leerlingen de boodschappen voor hun zelfbedachte diner gaan doen.